1.0 Pendahuluan
Sejak kecil kita didedahkan dengan
pelbagai konsep Matematik. Antaranya ialah penambahan, penolakan, nisbah dan
lain-lain. Medium yang paling penting dalam penyebaran maklumat Matematik ialah
di sekolah. Di sekolah murid didedahkan bagaimana cara untuk menyelesaikan masalah
Matematik dari peringkat mudah ke peringkat yang lebih sukar. Oleh itu kaedah
pengajaran yang digunakan oleh guru amat penting untuk memastikan murid faham
akan konsep Matematik itu sendiri. Guru menggunakan pelbagai cara untuk memberi
pemahaman kepada murid semasa proses pengajaran dan pembelajaran dijalankan.
Pengajaran yang berkesan akan memberi impak yang besar pada pembelajaran.
Proses pengajaran dan pembelajaran ialah
proses dimana penyampaian maklumat berlaku. Terdapat beberapa kaedah yang
digunakan dalam proses pengajaran dan pembelajaran maklumat ini. Antaranya
ialah:
a) Kaedah Kuliah
b) Kaedah Perbincangan
c) Seminar
d) Sumbang Saran
e) Kaedah Tunjuk Cara/Demonstrasi
f)
Kaedah
Lawatan
g) Kaedah Diskoveri/Penemuan
h) Pembelajaran Koperatif
i)
Kaedah
Bermain
j)
Kaedah
Projek
k) Kaedah Konstruktivime
Idris (2001) menyatakan bahawa
terdapat beberapa keperluan untuk menghasilkan
pengajaran yang berkesan. Antaranya ialah pemahaman yang mendalam terhadap
proses pembelajaran, ciri-ciri pelajar yang berada pada tahap perkembangan yang
berbeza serta faktor-faktor yang mempengaruhi motivasi. Terdapat beberapa
kaedah pengajaran yang biasa digunakan dalam menyampaikan idea dan kemahiran
Matematik. Kaedah tersebut ialah penyampaian secara kuliah, kaedah perbincangan,
kaedah inkuiri, kaedah penemuan, pembelajaran koperatif dan kaedah projek.
2.0 Ulasan
artikel 1
Penekanan dalam model STAD adalah persandaran positif dan
ia merupakan tanggungjawab individu. Idea utama di sebalik penggunaan model
STAD adalah untuk memberi motivasi kepada murid supaya memberi galakan dan
bantuan kepada rakan-rakannya (Effandi, 2005). Slavin (2001) menjelaskan bahawa
terdapat dua komponen penting dalam semua kaedah pembelajaran koperatif iaitu
struktur insentif koperatif (murid diberi ganjaran berdasarkan pencapaian
kumpulan) dan struktur tugasan koperatif (murid menyelesaikan tugasan secara
berkumpulan). Kaedah pengajaran ini memberi penekanan kepada berpusatkan murid agar
nampak menarik dan menyebabkan pengajaran dan pembelajaran dalam kelas akan
lebih menyeronokkan, malah mengikut Carr (2007) murid hendaklah didedahkan dengan
pembelajaran yang berbentuk kumpulan kerana ini akan membantu pelajar untuk
belajar membuat keputusan sendiri.
Ini dapat dilihat apabila guru membentuk beberapa buah
kumpulan dan kumpulan tersebut mengandungi murid yang cemerlang dan galus.
Seterusnya, guru memberi beberapa soalan untuk diselesaikan oleh ahli kumpulan.
Secara tidak langsung dapat memupuk semangat bekerjasama dan bertanggungjawab
dalam satu pasukan.
Kaedah koperatif merupakan satu pendekatan pembelajaran
yang baik yang perlu diwujudkan dalam suasana pembelajaran di samping dapat
mempertingkatkan lagi mutu prestasi murid dalam akademik terutamanya kaedah STAD.
Kaedah pembelajaran koperatif iaitu kaedah pembelajaran STAD dapat membantu
mengatasi masalah yang wujud di dalam pembelajaran Matematik pada hari ini
serta ciri-ciri interaksi yang perlu diamalkan sebagai kaedah pengajaran dan
pembelajaran yang berkesan.
3.0 Ulasan
artikel 2
Pendekatan konstruktivisme
merupakan proses pembelajaran yang menerangkan bagaimana pengetahuan disusun
dalam minda murid. Pengetahuan dikembangkan secara aktif oleh murid itu sendiri
dan tidak diterima secara pasif dari persekitarannya. Ini bermakna pembelajaran
merupakan hasil daripada usaha murid itu sendiri dan bukan dipindahkan daripada
guru kepada murid. Iaitu tidak lagi berpegang pada konsep pengajaran dan
pembelajaran yang lama iaitu pengajaran dan pembelajaran berpusatkan guru kepada pengajaran dan pembelajaran berpusatkan
murid tanpa murid itu sendiri berusaha dan menggunakan pengalaman atau
pengetahuan sedia ada mereka .
Kelebihan
pembelajaran secara konstruktivisme yang mana dapat menjadikan kaedah ini lebih
menarik seperti pelajar akan lebih berfikir, lebih faham, lebih ingat, lebih
yakin, lebih berkemahiran sosial, dan lebih seronok semasa menjalankan aktiviti
pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas.
4.0 Pemilihan
Kaedah untuk Pengajaran dan Pembelajaran
Kaedah pengajaran secara koperatif sangatlah
bersesuaian digunakan untuk tajuk nombor bulat. Hal ini disebabkan oleh ia
merupakan proses pengajaran dan pembelajaran yang terkini iaitu abad ke-21 yang
berpusatkan murid bukan lagi pembelajaran dan pengajaran berpusatkan guru yang
hanya mendengar sahaja guru mengajar di hadapan.. Murid akan berbincang bersama
ahli kumpulan untuk menyelesaikan tugasan yang diberi. Secara tidak langsung
akan melatih murid nilai keyakinan diri untuk melontarkan pendapat, mempunyai
sifat bertanggungjawab terhadap ahli kumpulan, semangat bekerjasama,
menghormati pendapat rakan sepasukan dan banyak lagi.
No comments:
Post a Comment