1.0 Pengenalan
Adat dan Budaya
Adat secara umumnya didefinisikan
sebagai suatu aturan dan cara hidup. Ianya mencerminkan segala perbuatan yang
adakalanya dilakukan setiap hari ataupun musim sama ada berpandukan bulan atau
tahun. Itu merupakan perkara yang selalu difahami khalayak berkenaan dengan
adat. Suatu perkataan yang sinonim dengan adat ialah budaya. Walaupun dari
aspek bunyinya ia berbeza, tetapi dari segi pengertiannya, ia adalah konsep yang
saling bergantung dan sama.
Adat seperti yang didefinisikan sebentar
tadi ialah cara hidup iaitu tingkah laku, kepercayaan dan sebagainya. Adat
bersifat maya iaitu tidak dapat dilihat. Ia timbul daripada suatu pemikiran
berkenaan cara hidup dan tidak dizahirkan. Apabila ianya dizahirkan dan dapat
dilihat perlaksanaanya, misalnya kita melihat adat bercukur, adat bersanding
dan sebagainya, itu sudah menjadi suatu budaya. Maknanya, budaya ialah suatu
bentuk perlakuan yang mencerminkan adat sesuatu masyarakat itu.
Dua entiti ini terlalu berkait
sifatnya, kita pada hari ini selesa menjadikan adat dan budaya itu sebagai satu
benda yang sama. Yang berbeza cuma cara sebutannya. Budaya yang difahami dan
dilihat, hakikatnya ialah adat. Budaya bersifat tidak tetap iaitu boleh
berubah, Justeru wujud pengkelasan budaya tradisional dan budaya moden, ini
menunjukkan budaya lama dan budaya hari ini tidak sama, maka ia jelaslah boleh
berubah. Adat pula ialah suatu ketetapan yang tidak boleh berubah, oleh itu
bolehlah kita katakan adat sebagai budaya yang asal.
Pentingnya adat masyarakat Melayu
jelas terlihat dalam peribahasa yang berbunyi Biar mati anak, jangan mati adat.
Tata perlakuan dalam adat resam masyarakat Melayu banyak dipengaruhi oleh adat
yang diwarisi dari budaya Hindu yang disesuaikan mengikut unsur-unsur Islam.
Adat
ini dapat dilihat pada tiga aspek kehidupan iaitu:
•
Adat resam perkahwinan
•
Adat resam kelahiran
•
Adat resam kematian
2.0 Perkahwinan
2.1 Pengenalan
Masyarakat Melayu begitu berpegang
teguh dengan adat resam kerana ia dipercayai mempunyai kesan dalam kehidupan.
Bagi masyarakat Melayu, adat resam perkahwinan begitu dititikberatkan. Sesuatu
upacara dalam peringkat perkahwinan itu akan dijalankan dengan meriah dan penuh
adat istiadat. Dalam adat perkahwinan masyarakat Melayu, terdapat beberapa
peringkat penting.
2.2 Merisik
Adat ini juga dipanggil meninjau
atau menengok. Tujuan adat ini dilakukan adalah untuk memastikan bahawa gadis
yang dihajati oleh seorang lelaki itu masih belum berpunya. Ini penting, kerana
dalam Islam seseorang itu dilarang meminang tunangan orang.
Selain itu, adat ini juga bertujuan
untuk menyelidik latar belakang si gadis berkaitan kemahiran rumahtangga, adab
sopan, tingkah laku, paras rupa serta pengetahuan agamanya. Lazimnya adat ini
akan dijalankan oleh saudara mara terdekat pihak lelaki seperti ibu atau bapa
saudaranya.
Bagi pihak si gadis pula, terdapat
beberapa kriteria yang perlu dipertimbangkan sebelum menerima lamaran pihak
lelaki antaranya ialah lelaki tersebut perlulah mempunyai latar belakang agama
serta mempunyai pekerjaan yang baik.
Adakalanya semasa merisik, wakil
lelaki tersebut akan memberikan sebentuk cincin tanya berupa cincin belah rotan
dan jika pihak gadis bersetuju mereka akan menetapkan tarikh untuk peminangan.
Walau bagaimanapun adat merisik jarang dilakukan lagi kerana pasangan tersebut
telah berkenalan terlebih dahulu, justeru itu mereka akan terus menjalankan
adat meminang untuk menjimatkan kos dan masa.
2.3 Meminang
Setelah diketahui bahawa gadis
tersebut belum berpunya, pihak keluarga lelaki akan menetapkan hari untuk
menghantar satu rombongan peminangan. Urusan peminangan akan dilakukan oleh
kaum keluarga terdekat pihak lelaki. Adat ini dilakukan bagi menyatakan tujuan
mereka yang sebenarnya secara rasmi. Saudara-mara kedua-dua belah pihak akan
berunding untuk menetapkan tarikh dan masa yang sesuai untuk adat bertunang
pula.
Di samping itu, perbincangan juga
akan diadakan berkenaan dengan hantaran dan jumlah rombongan yang akan datang
untuk upacara bertunang untuk memudahkan pihak perempuan menyediakan persiapan
semasa majlis pertunangan kelak.
2.4 Bertunang
Selepas perbincangan diadakan,
majlis pertunangan akan dilangsungkan. Pihak lelaki akan diwakili oleh ahli keluarga
dan saudara mara terdekatnya untuk upacara bertunang. Pada hari tersebut,
majlis kenduri akan diadakan bersempena pertunangan tersebut di rumah pihak
perempuan. Hantaran yang terdiri daripada tepak sirih atau sirih junjung
sebagai bingkisan utama, sebentuk cincin beserta hantaran lain seperti bunga
rampai, buah-buahan, kuih-muih, pakaian dan lain-lain yang telah digubah akan
diberi kepada pihak perempuan.
Mengikut adatnya juga, sekiranya
pihak perempuan mempunyai kakak yang masih belum berkahwin, hantaran untuknya
juga turut diberikan. Adat ini dipanggil langkah bendul. Bilangan hantaran agak
unik kerana jumlahnya ganjil iaitu samada lima, tujuh, sembilan, sebelas atau
tiga belas, kerana jumlah genap dikatakan memberi implikasi yang tidak baik. Jumlah
hantaran yang diberi oleh pihak perempuan pula akan melebihi jumlah hantaran
pihak lelaki. Adat menghantar belanja turut diadakan semasa adat bertunang ini
dijalankan. Namun begitu ada juga yang menjalankannya secara berasingan
daripada adat bertunang iaitu mengadakannya beberapa minggu sebelum majlis
persandingan dijalankan.
Upacara ini akan dimulakan dengan
wakil pihak lelaki menyerahkan tepak sirih kepada wakil pihak perempuan dan
menyatakan lamaran mereka secara rasmi. Pantun sering digunakan dalam upacara
ini bertujuan untuk memeriahkan majlis. Setelah pertunangan diterima secara
rasmi, wakil kedua belah pihak akan berbincang tentang belanja perkahwinan,
tempoh pertunangan dan lain-lain hal yang berkaitan. Tempoh bertunang lazimnya
dalam masa setahun ataupun mengikut persetujuan kedua belah pihak.
Satu perkara yang turut
dititikberatkan ialah berkenaan putus tunang. Sekiranya pihak lelaki yang
memutuskan pertunangan tersebut, semua wang hantaran dan belanja yang diberi
kepada pihak perempuan dikira hangus, sebaliknya jika pihak perempuan yang
berbuat demikian, semua hantaran harus dikembalikan sebanyak dua kali ganda.
Acara kemuncak majlis pertunangan
adalah adat sarung cincin di mana wakil pihak lelaki yang terdiri dari ibu atau
saudara perempuannya akan menyarungkan cincinpertunangan atau cincin tanda ke
jari manis gadis yang dilamar. Setelah itu rasmilah sudah pertunangan tersebut.
Masyarakat kini ramai yang mengadakan kenduri majlis bertunang secara
besar-besaran untuk memberitahu bahawa anak daranya sudah dimiliki oang.
2.5 Adat Berinai
Majlis
berinai biasanya diadakan secara berperingkat-peringkat.
·
Berinai
curi diadakan tiga malam sebelum hari langsung untuksaudara mara terdekat
sahaja.
·
Berinai
kecil diadakan dua malam sebelum hari langsung untuk saudara mara, jiran
tetangga dan sahabat handai.
·
Berinai
besar diadakan satu malam sebelum hari langsung atau selepas akad nikah untuk
para jemputan khas daripada pihak lelaki dan pihak perempuan.
Selepas
adat berinai besar dilakukan, pengantin lelaki tidak akan bermalam di rumah
pengantin perempuan, sebaliknya akan terus pulang ke rumah atau pun sekiranya
rombongan tersebut datang dari jauh, pengantin lelaki akan bermalam di rumah
penanggak, iaitu rumah yang berhampiran dengan rumah pengantin perempuan.
2.6 Akad Nikah
Ini merupakan satu acara paling
penting dalam perkahwinan masyarakat Melayu yang rata-ratanya beragama Islam.
Ia bukan suatu adat tetapi lebih kepada ajaran agama dan merupakan kemuncak
kesahihan sesuatu perkahwinan. Upacara ini dijalankan selepas segala perjanjian
yang dikenakan kepada pihak lelaki telah dilaksanakan seperti wang belanja, mas
kahwin dan barangan lain sepertimana yang dipersetujui oleh kedua belah pihak.
Akad nikah boleh dilakukan di masjid, di pejabat kadi atau pun di rumah
pengantin perempuan dan dijalankan oleh tok kadi atau imam. Di dalam upacara
akad nikah, bapa pengantin perempuan perlu menjadi wali untuk menikahkan
anaknya. Walau bagaimanapun, dia juga boleh mewakilkannya kepada tok kadi atau
imam.
Kebiasaannya majlis akad nikah akan
dijalankan di rumah pengantin perempuan sehari sebelum majlis perkahwinan
diadakan. Pada hari tersebut, pengantin lelaki akan mengenakan baju melayu
berwarna cerah dan majlis diadakan menyerupai majlis pertunangan. Lazimnya
sementara menanti kedatangan rombongan pengantin lelaki, majlis berzanji atau
pukulan kompang diadakan.
Sebelum upacara dijalankan, wang
belanja, mas kahwin dan lain-lain hantaran akan diperiksa oleh tuan kadi dan
dua orang saksi bagi pihak perempuan. Seterusnya pengantin lelaki akan duduk di
atas sebidang tikar di tengah-tengah majlis. Tok imam atau tok kadi akan
menemui pengantin perempuan di dalam bilik untuk bertanyakan samada dia
bersetuju atau tidak dengan pernikahan itu. Tok kadi juga akan membacakan
khutbah nikah dan menerangkan secara umum akan tanggungjawab suami isteri dan
lain-lain hal berkaitan rumahtangga dari sudut agama. Selepas itu, tok kadi
atau imam akan membacakan lafaz nikah sambil berjabat tangan dengan pengantin
lelaki dan pengantin lelaki dikehendaki mengulangnya sebaik sahaja tok imam
menggoncangkan tangannya.
Lafaz nikah berbunyi "Aku nikahkan dikau…(nama
pengantin perempuan) dengan mas kahwin sebanyak...(mengikut negeri) tunai"
dan disambut oleh pengantin lelaki dengan lafaz berbunyi "Aku terima
nikahnya..(sama seperti yang dilafazkan oleh tok kadi). Saksi akan mengesahkan
samada lafaz tersebut jelas didengar atau tidak, sekiranya tidak jelas,
pengantin lelaki tersebut akan mengulangnya sehingga saksi tersebut berpuas hati.
Doa selamat akan dibaca sejurus selepas itu sebagai tanda kesyukuran kerana
kedua-dua mempelai telah selamat diijabkabul.
Selepas akad nikah, pengantin lelaki
akan melakukan upacara membatalkan air sembahyang. Si suami akan menyarungkan
cincin atau memakaikan rantai kepada isterinya yang menanti di dalam bilik yang
dihias indah sambil keduanya bersalaman. Adat ini dilakukan sebagai satu simbol
bahawa pasangan tersebut telah sah diijabkabulkan.
Selepas itu adat berinai akan
dijalankan di mana kedua mempelai ditepung tawar. Peralatan yang digunakan
untuk upacara ini ialah semangkuk bertih, semangkuk beras kunyit, sepiring
inai, beberapa tangkai daun seribu yang diikat dan semangkuk air tepung tawar.
Wakil kedua-dua pihak akan menjalankan adat tepung tawar ini dengan cara
mencalitkan sedikit inai dan air tepung tawar ke tapak tangan pengantin. Beras
kunyit dan bertih tadi pula ditabur di hadapan pengantin dan juga kepada para
hadirin. Bunga telur akan diberi kepada mereka yang menepung tawar. Jumlah
orang yang menepung tawar lazimnya dalam bilangan ganjil.
2.7 Majlis Perkahwinan
Sebelum majlis perkahwinan
dijalankan, berbagai persiapan akan dijalankan termasuklah mendirikan bangsal
penanggah, khemah tetamu, menyiapkan pelamin dan bilik pengantin serta
menyediakan bunga telur.
Majlis perkahwinan juga dikenali
sebagai hari langsung atau hari bersanding. Ia merupakan kemuncak istiadat
perkahwinan dan pada hari inilah pengantin digelar raja sehari. Pada hari
tersebut, majlis diadakan secara meriah dengan dihadiri oleh sanak saudara,
jiran tetangga dan sahabat handai. Kedua-dua mempelai akan memakai dengan
pakaian pengantin, lazimnya baju songket dan dihias indah dengan perhiasannya
sekali. Pengantin perempuan akan diandam oleh mak andam sebelum majlis
persandingan bermula. Bagi mak andam tradisional, solekan pengantin didahului
dengan jampi serapah untuk menaikkan seri muka pengantin dan diberi makan sireh
untuk membuang perasaan gemuruh. Ada juga pengantin yang dicukur bulu kening
dan dipotong anak rambutnya supaya kelihatan lebih menarik. Adat mengasah gigi
juga dilakukan bertujuan untuk meratakan gigi. Namun adat ini sudah tidak lagi
diamalkan oleh masyarakat Melayu hari ini.
Pengantin lelaki akan diarak dengan
paluan kompang dan diiringi dengan bunga manggar dari rumah penanggak menuju ke
rumah pengantin perempuan. Kedatangan rombongan pengantin lelaki akan disambut
dengan taburan beras kunyit. Pengantin perempuan akan menyambut kedatangan
pengantin lelaki dan kemudiannya pasangan pengantin akan dibawa ke halaman
rumah dan duduk di tempat khas yang sediakan. Pada kebiasaannya, persembahan
pencak silat atau juga dipanggil menyembah pengantin akan diadakan. Selepas
itu, pengantin akan akan dibawa naik ke rumah untuk adat bersanding pula.
Di sesetengah tempat, pengantin
lelaki terpaksa melalui beberapa halangan di hadapan tangga, di muka pintu atau
di atas pelamin untuk mendapatkan pengantin perempuan. Oleh itu wakil pengantin
lelaki perlu membayar tebus pintu atau tebus pelamin. Pengantin akan bersanding
di atas pelamin yang dihias indah dan antara yang terdapat di atas pelamin
ialah bunga pahar. Semasa adat bersanding diadakan, adat menepung tawar turut
dilakukan. Para tetamu dan jemputan yang hadir juga akan diberi bunga telur
pada hari tersebut.
Seterusnya, majlis makan berdamai
atau dipanggil juga makan beradab dijalankan. Majlis ini hanya dihadiri oleh
keluarga terdekat kedua-dua pihak. Selepas majlis selesai, kedua-dua pengantin
akan bersalaman dengan kedua ibu bapa dan sanak saudara serta hadirin yang
datang.
Di sesetengah tempat, dua atau tiga
hari selepas majlis perkahwinan, pasangan pengantin tersebut akan menjalani
upacara mandi sampat atau mandi berlimau. Upacara ini dilakukan sebagai simbol
kedua pengantin telah selamat bersatu sebagai pasangan suami isteri yang sah.
Dalam upacara ini, kedua pengantin baru akan dimandikan dengan air mayang
pinang, air kelapa atau air limau. Adat ini hanya dilakukan di kalangan ahli
keluarga terdekat sahaja. Kini adat mandi berlimau tidak lagi diadakan.
2.8 Menyambut Menantu
Seminggu selepas itu, adat menyambut
menantu atau mengundang menantu akan diadakan. Di sesetengah tempat ia
dipanggil majlis bertandang. Majlis perkahwinan akan diadakan pula di rumah
pengantin lelaki tetapi sambutannya tidaklah semeriah majlis di rumah pengantin
perempuan. Ada juga yang menjalankan majlis bertandang ini dengan hanya
mengadakan doa selamat yang dihadiri oleh saudara mara dan jiran sekampung
tanpa mengadakan majlis persandingan.
Setelah beberapa hari di rumah
pengantin lelaki, pasangan suami-isteri tersebut akan dibawa melawat ke rumah
kaum keluarga dan sanak saudara. Tujuannya adalah untuk merapatkan hubungan
silaturrahim di samping kedua pengantin dapat berkenal-kenalan dengan keluarga
kedua belah pihak.
3.0 Kelahiran
3.1 Pengenalan
Zuriat merupakan suatu kurniaan
Tuhan yang tidak ternilai bagi setiap pasangan suami isteri. Bagi masyarakat
Melayu yang rata-ratanya beragama Islam, adalah dipercayai setiap anak yang
dilahirkan mempunyai rezekinya masing-masing, justeru itu setiap kelahiran itu
perlu disyukuri. Dalam aspek kelahiran ini, masyarakat Melayu banyak
mengamalkan adat-adat tertentu yang diwarisi sejak turun temurun. Ia merangkumi
peringkat sewaktu mengandung, bersalin dan selepas kelahiran bayi tersebut.
3.2
Sewaktu Mengandung
3.2.1 Melenggang
Perut
Adat ini juga dipanggil Kirim Perut
oleh masyarakat Melayu di bahagian utara Semenanjung Malaysia dan di sesetengah
tempat dikenali sebagai Mandi Tian. Upacara ini dilakukan kepada wanita yang
mengandung anak sulung ketika kandungan berusia dalam lingkungan tujuh atau
lapan bulan. Ia dijalankan oleh seorang bidan untuk membuang geruh atau
kecelakaan yang mungkin menimpa wanita hamil yang bakal bersalin dan bagi
membetulkan kedudukan bayi di dalam perut.
Peralatan
untuk upacara ini termasuk:
•
Tujuh helai kain dengan tujuh warna berlainan
•
Segantang beras
•
Sebiji kelapa
•
Beberapa urat benang mentah
•
Damar
•
Minyak kelapa atau minyak urut
•
Lilin Tepak sirih yang lengkap isinya
•
Pengeras sebanyak RM1.25
Pada permulaannya bidan akan
membacakan jampi mentera dan mengandam wanita hamil tadi. Tepung tawar dicalit
ke mukanya dan beras kunyit ditabur. Seterusnya adat mandi sintuk limau dan air
buyung dilakukan. Sebiji telur diselitkan di kain basahan iaitu di bahagian
perutnya dan sebuah cermin kecil dibawa bersama. Wanita itu didudukkan di atas
kerusi di mana pada kaki kerusi itu ditambat seekor ayam. Kemudian, air buyung
dijiruskan ke badannya manakala telur tadi dilepaskan atau dijatuhkan dengan
kepercayaan ia akan memudahkan wanita tadi bersalin.
Setelah membersihkan badan, wanita
itu bercermin muka dengan harapan anak yang bakal lahir nanti mempunyai rupa
paras yang cantik. Setelah acara itu selesai bidan akan membentangkan
ketujuh-tujuh helai kain berbentuk melintang sehelai di atas sehelai yang lain.
Ibu yang hamil dibaringkan di atas lapisan kain-kain tersebut. Bidan akan
mengurut ibu yang yang hamil dengan menggunakan minyak kelapa atau minyak urut.
Bidan mengambil buah kelapa yang telah dibersihkan lalu menggulingkannya
perlahan-lahan di atas perut terus ke hujung kakinya sebanyak tujuh kali.
Adalah dipercayai sekiranya kelapa berhenti bergolek dengan matanya ke atas,
anak yang dikandungnya adalah lelaki dan perempuan jika sebaliknya.
Akhirnya bidan akan melenggangkan
setiap helai kain tersebut pada perut wanita hamil itu. Mengikut adatnya, kain
yang di bawah sekali diberikan kepada bidan beserta dengan peralatan upacara
tadi. Lazimnya pada hari tersebut, kenduri doa selamat akan diadakan dan ibu
yang menjalani upacara ini dipakaikan dengan pakaian baru. Adat ini mengandungi
unsur-unsur budaya Hindu.
Walaubagaimanapun, Pensyarah Fakulti
Pengajian Islam (FPI), Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof Dr Zainab
Ismail menyatakan bahawa bakal ibu tidak seharusnya meneruskan adat melenggang
perut kerana ia boleh menjurus kepada perbuatan khurafat dan syirik. Masyarakat
dahulu menggunakan kaedah ini bagi membantu bakal ibu mengetahui jantina anak
mereka kerana ketika itu teknologi masih belum berkembang. Kini, ultrasound
dapat membantu ibu mengetahui jantina anak dengan lebih tepat tanpa membabitkan
akidah.
3.3
Sewaktu Bersalin
Apabila
hampir tiba waktu bersalin, persediaan akan diuruskan oleh keluarga berkenaan.
Mengikut kebiasaannya kandungan ketika itu sudah cukup sembilan bulan sepuluh
hari. Tetapi adakalanya tempoh kehamilan boleh mencapai sehingga sepuluh hingga
dua belas bulan yang dipanggil bunting kerbau. Mengikut kepercayaannya juga
daun mengkuang berduri akan digantung di bawah rumah dan kapur akan dipangkah
pada tempat-tempat tertentu di dalam rumah wanita yang hendak bersalin tadi
bagi mengelakkan gangguan makhluk halus. Pada abad ke 20, perbuatan tersebut
tidak diamalkan kerana ia bertentangan dengan agama dianggap sebagai syirik.
3.4
Selepas Kelahiran Bayi
3.4.1 Potong Tali Pusat
Sejurus selepas
bayi lahir, bidan akan menyambutnya dengan jampi dan serapah lalu disemburkan
dengan daun sirih. Selepas bayi dibersihkan, tali pusatnya akan dipotong dengan
menggunakan sembilu buluh dan dialas di atas sekeping wang perak satu ringgit.
Di sesetengah tempat tali pusat dipotong menggunakan cincin emas. Baki tali
pusat di perut bayi akan dibubuh kunyit dan kapur lalu dibungkus dengan daun
sirih yang telah dilayukan di atas bara api sehinggalah tali pusat itu tanggal
sendiri.
3.4.2 Azan/Iqamat
Kelazimannya bayi
lelaki akan diazankan di kedua-dua belah telinganya manakala bayi perempuan
akan diiqamatkan. Biasanya, bapa atau datuk bayi tersebut akan melakukan
upacara ini. Ia bukanlah satu adat, sebaliknya lebih merupakan amalan berunsur
keagamaan.
3.4.3 Membelah Mulut
Adat ini
mempunyai pengaruh budaya Hindu, namun demikian ia juga terdapat dalam agama
Islam yang menghukumkan sunat untuk berbuat demikian. Upacara bermula dengan
membacakan surah Al-Fatihah dan surah Al-Ikhlas. Ia diikuti dengan langkah
mencecap atau merasakan sedikit air madu atau kurma dan ada juga yang
menggunakan emas yang dicelupkan ke dalam air pinang pada mulut bayi yang baru
lahir tersebut. Sewaktu menjalankan upacara ini, jampi mentera dibacakan. Namun
demikian, adat ini sudah tidak diamalkan lagi oleh masyarakat Melayu hari ini.
3.4.4 Berpantang
Dalam masyarakat
Melayu, wanita yang telah bersalin mesti menjalani masa berpantang yang
bermaksud larangan. Sekiranya wanita tersebut melanggar pantang, mereka akan
mengalami bentan atau sakit sampingan. Tempoh berpantang lazimnya berlangsung
selama empat puluh empat hari dikira dari hari mula bersalin dan ada juga yang
berpantang selama seratus hari.
Dalam tempoh ini
wanita tersebut dilarang dari makan sebarang makanan mengikut kehendaknya atau
berbuat apa-apa kerja yang memerlukan banyak pergerakan. Antara makanan yang
dilarang keras ialah yang boleh mengakibatkan kegatalan diseluruh anggota badan
seperti udang, kerang, ketam dan ikan pari serta memakan ikan yang mempunyai
sengat seperti ikan keli, sembilang dan baung kerana ia boleh menyebabkan
bisa-bisa pada badan. Sebaliknya mereka digalakkan memakan nasi dengan ikan
haruan yang dibakar atau direbus dan dibenarkan minum air suam atau susu.
Bertungku
dipercayai dapat membantu perut wanita bersalin kembali normal. Biasanya tungku
diperbuat dari batu yang dipanaskan di atas bara. Kemudian tungku itu dibalut
dengan kain yang dilapik dengan beberapa helai daun yang tebal seperti daun
lengkuas yang dipercayai dapat mengimbangi kepanasan tungku di Selama berpantang
mereka diberi makan ubat-ubat tradisi dan bertungku. samping berfungsi sebagai
ubat.
Tungku akan
dituam pada bahagian perut dan bahagian lain bertujuan untuk mengatasi masalah
kesakitan selepas bersalin. Selesai bertungku, si ibu akan menyapu perutnya
dengan air limau yang dicampur dengan kapur sebelum memakai bengkung. Amalan
berbengkung ini bertujuan untuk mengatasi perut buncit atau pinggul yang turun
selepas bersalin di samping memberi keselesaan kepada wanita selepas bersalin.
3.4.5 Tanggal Pusat/Cuci
Lantai
Lazimnya
bayi yang baru lahir akan tanggal pusatnya dalam tempoh seminggu. Pada ketika
itu, adat cuci lantai akan diadakan. Di sesetengah tempat, ia juga dipanggil
adat naik buai kerana selagi bayi itu belum tanggal pusatnya, dia tidak boleh
dibuaikan dan akan tidur disamping ibunya. Adat ini seelok-eloknya dilakukan
pada hari Isnin atau Khamis.
Bahan-bahan yang digunakan untuk adat cuci lantai.
·
Nasi
kunyit dan lauk-lauk
·
Seekor
ayam hidup
·
Paku,
buah keras, asam, garam dan sirih pinang
·
Hadiah
untuk bidan sepersalinan pakaian
Kenduri
doa selamat akan diadakan pada permulaan adat ini. Selepas itu bidan akan
memulakan jampi serapahnya sambil memegang ayam dengan cara mengais-ngaiskan
kaki ayam ke atas lantai tempat wanita itu bersalin. Seterusnya lantai itu akan
dibersihkan. Mak bidan akan menjalankan keseluruhan upacara ini. Sebelum itu,
si ibu dan si bayi akan dimandikan, diurut dan dibedak. Selesai upacara
tersebut, bahan yang digunakan tadi beserta sedikit wang akan dihadiahkan
kepada bidan tersebut.
3.4.6 Memberi Nama
Mengikut
ajaran Islam, adalah sunat memberi nama yang mempunyai maksud yang baik kepada
bayi. Kebiasaannya jika bayi itu lelaki, nama akan diberi mengikut nama para
nabi manakala untuk bayi perempuan, nama isteri-isteri atau anak-anak nabi akan
dipilih.
3.4.7 Cukur Rambut/
Potong Jambul
Adat ini
dilakukan pada hari ketujuh selepas dilahirkan. Ia turut dipanggil adat potong
jambul. Kenduri nasi kunyit dan doa selamat diadakan pada hari tersebut.
Untuk
menjalankan upacara tersebut beberapa kelengkapan disediakan.
Sebuah dulang berisi tiga mangkuk atau piring yang berisi
air tepung tawar, beras kunyit dan bertih.Sebiji kelapa muda dipotong bahagian
kepalanya dengan potongan berkelok-kelok siku seluang untuk dijadikan penutup.
Airnya dibuang dan diganti dengan sedikit air sejuk. Kemudian kelapa itu
diletakkan di dalam sebiji batil. Biasanya kelapa itu dihias, umpamanya dengan
melilitkan rantai emas atau perak di kelillingnya.
Pada
hari itu, bayi dipakaikan dengan pakaian cantik dan diletakkan di atas talam
yang dialas dengan tilam kecil atau didukung oleh bapa atau datuknya. Si bayi
seterusnya dibawa ke tengah majlis dan disambut oleh hadirin lelaki sambil
berselawat. Si bayi akan ditepung tawar serta ditabur beras kunyit dan bertih.
Para hadirin secara bergilir-gilir akan menggunting sedikit rambut bayi
tersebut dan dimasukkan ke dalam kelapa tadi. Bilangan orang yang menggunting
rambut bayi tersebut hendaklah dalam bilangan yang ganjil, iaitu tiga, lima,
tujuh dan seterusnya.
Setelah
selesai pihak lelaki menjalankan acara menggunting, pihak perempuan pula
mengambil alih. Setelah selesai kedua-dua pihak menjalankan adat bercukur
barulah kepala bayi tersebut dicukur sepenuhnya oleh bidan atau sesiapa sahaja
yang boleh melakukannya. Kesemua rambut yang dicukur akan dimasukkan ke dalam
kelapa. Akhirnya kelapa tersebut di tanam di sekitar halaman rumah bersama
sepohon anak kelapa atau seumpamanya sebagai memperingati masa anak itu
dilahirkan.
Lazimnya,
semasa adat ini dijalankan akikah turut diadakan. Dari segi syarak, akikah
membawa pengertian menyembelih ternakan pada hari ke tujuh selepas anak
dilahirkan. Orang Islam yang berkemampuan disunatkan menyembelih ternakan
seperti kambing, lembu atau kerbau sebagai akikah anak yang baru lahir. Seorang
anak disunatkan berakikah sekali sahaja seumur hidup. Terdapat syarat-syarat
tertentu dalam memilih haiwan untuk akikah dan jumlah ternakan untuk akikah
juga berbeza mengikut jantina bayi. Bagi bayi lelaki akikahnya ialah dua ekor
kambing dan seekor kambing bagi bayi perempuan. Antara hikmah akikah adalah
sebagai permulaan kebajikan dan kebaikan bagi pihak bayi tersebut. Akikah sunat
dilakukan pada hari ke tujuh kelahiran iaitu boleh dijalankan serentak dengan
adat mencukur rambut dan adat memberi nama. Namun ia juga boleh dilakukan pada
hari yang lain.
3.4.8 Naik Buai
Adat ini
merupakan satu-satunya majlis yang masih diamalkan dan mendapat sambutan di
kalangan masyarakat Melayu hari ini. Upacara ini dilangsungkan dalam suasana
penuh meriah terutama sekali jika sesebuah keluarga itu baru mendapat anak atau
cucu sulung.
Semasa
upacara ini dijalankan bayi tersebut akan diletakkan di dalam buaian yang
menggunakan kain songket atau batik dan dihias indah dengan bunga-bungaan.
Selendang akan diikat di kiri kanan buaian dan ditarik perlahan-lahan semasa
upacara berlangsung. Ketika itu juga, nazam atau marhaban akan dialunkan oleh
sekumpulan lelaki atau wanita. Seterusnya bunga telur dan bunga rampai akan
dihadiahkan kepada kumpulan ini. Pada hari ini, masyarakat Melayu menjalankan
adat ini serentak dengan adat memberi nama dan adat cukur rambut.
3.4.9 Jejak Tanah/Turun
Tanah
Di
sesetengah tempat, adat ini juga dipanggil adat memijak tanah. Ia sebagai
meraikan anak yang baru pandai berjalan. Turun tanah bermakna seorang anak
kecil dilepaskan untuk memijak tanah sebagai lambang meneruskan kehidupannya.
Adat ini dijalankan secara berbeza-beza dari satu tempat dengan tempat yang
lain baik dari segi cara mahupun barangan yang digunakan.
Lazimnya
kenduri doa selamat diadakan untuk mengiringi upacara ini. Selepas kenduri
selesai, tikar dibentang di hadapan tangga sebagai alas kanak-kanak berkenaan
berjalan. Di atas tikar disediakan beberapa dulang yang berisi pelbagai jenis
barang, termasuk makanan dan minuman. Antara barangan yang diletakkan di dalam
dulang itu ialah cermin, sikat, jam tangan, gelang, cincin, rantai, bedak,
kain, kasut, gunting, bubur, air sejuk dan wang. Lazimnya jumlah barangan yang
diletakkan adalah ganjil. Kanak-kanak tersebut akan dibiarkan bergerak memilih
barang tersebut dan dihadkan mengambil tiga barangan sahaja.
Menurut
kepercayaan orang Melayu juga, adat ini dilakukan untuk meramal masa depan
kanak-kanak itu berdasarkan barangan yang diambil. Umpamanya jika kanak-kanak
itu mengambil gunting, kelak dia kuat bekerja atau pandai membuat kerja tangan.
Adat ini juga boleh dilakukan secara sederhana iaitu dengan memijakkan kaki
kanak-kanak itu ke piring-piring kecil yang berisi dengan padi, beras, tanah
dan beberapa jenis daun yang telah dijampi oleh mak bidan. Seterusnya bayi itu
dijejakkan ke tanah dan doa dibaca. Namun begitu, adat ini tidak lagi diamalkan
hanya beberapa kelompok kecil daripada keturunan Jawa sahaja yang mengamalkan
tradisi ini. Hal ini disebabkan oleh, usaha yang tidak mengenal erti penat
lelah dan selalu bertawakal kepada yang Maha Esa akan menentukan perjalanan
masa hadapan setiap bayi bukan berdasarkan adat ini.
3.4.10 Bersunat /
Berkhatan
Adat
bersunat bagi bayi perempuan lazimnya dilakukan ketika bayi itu masih kecil
iaitu beberapa hari selepas dilahirkan. Namun demikian, kebanyakan kanak-kanak
perempuan akan menjalani upacara ini sekurang-kurangnya ketika berumur setahun
atau lebih. Adat ini akan dijalankan oleh bidan. Bagi kanak-kanak lelaki,
mereka akan menjalani adat bersunat atau juga dipanggil berkhatan ketika umur
mereka dalam lingkungan 8 hingga 12 tahun. Adat berkhatan akan dijalankan oleh
Tok Mudim.
Di dalam
ajaran Islam, bersunat atau berkhatan adalah wajib kerana Islam menitikberatkan
kesucian lahir dan batin. Di samping itu juga,ia baik dari segi kesihatan.
Majlis bersunat kanak-kanak perempuan tidak semeriah majlis berkhatan
kanak-kanak lelaki.
4.0 Kematian
4.1 Pengenalan
Mengikut
ajaran Islam, mayat perlu dimuliakan dan dihormati daripada jasad yang hidup.
Dalam masyarakat Melayu yang rata-ratanya beragama Islam, kewajiban menguruskan
mayat saudara sesama Islam adalah fardu kifayah.
4.2 Semasa Kematian
Apabila
berlaku kematian, perkara pertama yang perlu dilakukan oleh keluarga si mati
ialah memberitahu kepada tok imam agar kematian itu dapat dimaklumkan kepada
saudara mara dan jiran tetangga di sekitar kawasan itu. Di kampung-kampung
misalnya, pengumuman akan dibuat di masjid oleh tok imam.
Mayat
tersebut akan diletakkan di ruang tengah rumah dan dibaringkan serta ditutup
dari kepala hingga ke kaki dengan sehelai kain. Kepalanya dihadapkan ke arah
kiblat dan kedua-dua tangannya pula dikiamkan iaitu tangan kanan ditindihkan
atas tangan kiri ke dada. Orang yang menziarah si mati akan menyedekahkan
ayat-ayat suci Al-Quran. Pada kebiasaannya di hadapan mayat itu, diletakkan
sebuah tempat bara dan kemenyan akan dibakar. Namun begitu, adat meletak
kemenyan dihadapan mayat tidak dilakukan kini.
Semasa
mayat masih berada di dalam rumah, sebarang jamuan tidak akan diadakan. Mayat
tersebut juga perlu dikebumikan secepat yang mungkin. Sebelum dikebumikan, mayat
dimandikan oleh tukang mandi mayat dengan tertib dan cermat. Mayat perempuan
akan dimandikan oleh tukang mandi mayat perempuan dan begitulah sebaliknya.
Namun begitu mereka yang paling baik memandikan mayat ialah di kalangan ahli
keluarga si mati sendiri.
Jenazah
seterusnya dikapankan, iaitu dengan cara membalut badan mayat dengan kain
putih. Bagi jenazah lelaki, mereka perlu dibalut dalam tiga lapisan manakala
jenazah wanita pula sebanyak lima lapis beserta telekung. Jenazah juga akan
dipakaikan celak dan dibubuh kapur barus. Sebagai penghormatan terakhir, ahli
keluarga terdekat dan muhrim dibenarkan mengucup mayat tetapi disyaratkan air
mata tidak menitis pada tubuh jenazah. Mayat seterusnya disembahyangkan samada
di rumah atau di masjid.
Sebelum
jenazah dimasukkan ke dalam keranda,seorang wakil atau waris si mati akan
memberi ucapan ringkas dan memohon ampun dan maaf bagi pihak si mati jika
selama hayatnya beliau pernah berbuat dosa terhadap seseorang. Wakil tersebut
juga akan meminta supaya mana-mana hutang si mati yang masih belum dijelaskan
agar dapat dihalalkan ataupun si penuntut boleh menuntutnya pada waris si mati.
Sebelum keranda diusung, ahli keluarga terdekat akan lalu sebanyak tiga atau
tujuh kali dibawah keranda tersebut supaya mereka tidak terasa rindu pada si
mati. Walau bagaimanapun adat lalu di bawah keranda ini tidak lagi dilakukan
oleh masyarakat Melayu pada hari ini.
4.3 Semasa Pengebumian
Selepas
itu, jenazah akan dimasukkan ke dalam keranda dan diusung ke tanah perkuburan. Kaum
lelaki digalakkan menghantar jenazah hingga ke kubur, sebaliknya kaum wanita
kurang digalakkan kerana dikhuatiri akan meratapi kematian tersebut. Tangisan
dan ratapan yang berlebihan terutamanya di tanah perkuburan tidak digalakkan
dalam Islam.
Sebelum ditimbus, siak atau sesiapa yang hadir akan turun
ke dalam kubur dan membuka papan tutup keranda itu dan mengerengkan mayat serta
membukakan ikatan di kepala.
Kepala
mayat akan disendal dengan tanah yang telah dikepal-kepal dan selepas diazankan
di telinganya, barulah keranda ditutup dan tanah ditimbus. Dua batang batu
nesan tertulis nama, tarikh lahir dan juga tarikh kematian akan dicacak di atas
kubur sebagai tanda. Seterusnya upacara membaca talkin akan dijalankan oleh tok
imam. Selepas talkin dan doa selesai dibaca, air akan disiram di atas kubur si
mati dari bahagian kepala sampai ke bahagian kaki sehingga habis. Kemudian
bunga rampai pula ditabur.
4.4 Selepas Kematian
Kenduri
arwah dan doa selamat akan diadakan oleh keluarga si mati selepas jenazah selamat
dikebumikan. Ia diadakan pada hari pertama, ketiga, ketujuh, keempat puluh
empat atau keseratus hari. Tujuannya adalah untuk mendoakan kesejahteraan si
mati yang berada di alam barzakh. Ada juga masyarakat Melayu yang melakukan
adat turun batu iaitu menimbus kubur si mati dengan batu-batu kecil dan membina
pagar kecil di sekeliling pusara tersebut selepas seratus hari seseorang itu
meninggal dunia.
5.0
Pantang Larang
5.1
Pendahuluan
Pantang
larang merupakan salah satu warisan budaya masyarakat Melayu Tradisional yang amat tinggi nilainya. Di dalamnya terkandung
ungkapan yang merupakan khazanah bangsa, dan dibina daripada pengalaman hidup
yang lalu. Pengalaman ni dapat dijadikan contoh teladan dalam kehidupan masa
kini. Pantang larang orang Melayu tradisional merupakan kepercayaan masyarakat
Melayu zaman lampau berkaitan dengan adat dan budaya warisan nenek moyang.
Kebanyakan pantang larang diturunkan secara lisan turun-temurun.
5.2
Pantang Larang Wanita Hamil
Larangan
meliputi segala aktiviti harian ibu yang hamil. Umpamanya larangan tidur waktu
rembang dan senja kerana dikhuatiri ibu boleh mendapat penyakit murung. Selain
itu bentuk fizikal kelihatan sembab akibat kemasukan angin. Hanapi Dolah (2007:136) pula menyatakan ibu
yang hamil tidak boleh berada di luar rumah selepas maghrib. Pada waktu tersebut
dipercayai syaitan, iblis dan hantu mula berkeliaran. Gangguan makhluk halus,
seperti kerasukan jin atau syaitan mudah berlaku jika ibu hamil tidur pada
waktu rembang dan senja.
Ibu
hamil juga tidak digalakkan makan makanan sejuk, seperti minuman berais dan
bergas. Mengikut Abdullah Yusof (2006) lagi, ibu yang hamil juga tidak boleh makan
kerak nasi, kerana dibimbangi bayi dalam kandungan akan melekat pada uri. Semasa seseorang ibu sedang mengandung pantang
bagi orang Melayu mengalihalihkan sesuatu barangan dalam rumah, ditakuti bayi
akan songsang (Abdullah Yusof, 2006:131). Begitu juga pantang duduk di bendul
dan anak tangga.
Masyarakat
Melayu juga tidak membenarkan ibu hamil melihat gerhana matahari kerana
dipercayai anak yang bakal mereka lahirkan akan mengalami kecacatan mata, iaitu
juling. Tidak boleh melintas di bawah ampaian kerana dikhuatiri anak yang bakal
mereka lahirkan akan gagap. Dilarang tidur pada waktu tengah hari kerana
dikhuatiri kepala anak yang bakal dilahirkan menjadi besar. Selain itu,
masyarakat Melayu juga mempercayai bahawa anak menantu yang bergaduh dengan ibu
mentuanya akan mengalami kesulitan sewaktu ingin melahirkan anak.
Namun
begitu, dari segi pemikiran kerasionalan dan kemanusiaan, terdapat pengajaran
di sebalik kepercayaan ini. Jika diteliti setiap pantang larang bagi ibu yang mengandung
ini mengandungi maksud tersirat. Larangan tidur waktu senja misalnya, mengikut
pemikiran logik, waktu senja ialah waktu yang hampir masuk Maghrib. Waktu
tersebut merupakan masa untuk bersembahyang dan beribadat, oleh itu tidak
sesuai untuk ibu hamil tidur pada masa tersebut.
Pantang
yang melarang ibu hamil makan makanan sejuk pula, rasionalnya, dikhuatiri kesihatannya akan terganggu,
seperti terkena batuk, demam dan selsema.
Ibu hamil mudah terganggu kesihatannya jika tidak dijaga dari segi
pemakanannya. Larangan ibu hamil melihat gerhana matahari pula, mengikut
pemikiran saintifik dan logik, gerhana matahari dapat mengakibatkan kerosakan
pada mata sesiapa sahaja yang melihatnya sekiranya tidak memakai cermin mata
khas. Jika dilihat pula dari sudut agama, kecacatan seseorang itu sesuatu yang
telah ditakdirkan Allah sejak azali lagi.
Larangan
ibu mengandung tidak boleh duduk dibendul dan anak tangga pula, logiknya
dibimbangi ibu terjatuh dan terlanggar oleh orang yang turun naik tangga. Bagi
menantu yang mengalami kesulitan sewaktu melahirkan anak boleh terjadi akibat
masalah yang berlaku dalam sistem peranakan si ibu atau faktor lain. Namun,
yang ingin disampaikan adalah supaya kehidupan sesebuah keluarga tenteram dan
aman terutamanya bagi menantu yang tinggal serumah dengan ibu mentuanya.
Suasana yang tidak harmoni dapat mempengaruhi emosi si ibu untuk menempuh saat
melahirkan anak.
5.3
Pantang Larang kepada Bapa
Bapa
juga ada pantang larang yang perlu dipatuhi walaupun tidak sebanyak larangan
kepada ibu yang hamil. Bapa apabila pulang ke rumah pada waktu malam tidak
boleh terus masuk ke dalam rumah, tetapi perlu berhenti sebentar di luar rumah.
Tujuannya
untuk mengelirukan hantu yang mengikutinya. Namun dari
segi pemikiran rasional, tujuannya adalah untuk meredakan bapa yang mungkin
berkeadaan panas dan untuk mengembalikan semula keadaannya seperti bersifat
tenang dan sabar. Hal ini penting
sekiranya isterinya hamil ataupun beranak kecil.
Abdullah
Yusof (2006:131) juga menyatakan bahawa bapa kepada bayi dalam kandungan tidak
boleh melakukan pekerjaan yang “keras” seperti menyembelih ayam, membunuh
binatang terutamanya ular, monyet dan anjing. Keadaan ini boleh mengakibatkan
badi binatang tersebut terkena kepada anaknya dan dikhuatiri anak yang bakal lahir bibirnya terbelah, kenan
atau mengalami kecacatan. Pantang larang ini mendidik masyarakat supaya tidak
melakukan penderaan terhadap binatang kerana perbuatan ini menggambarkan sikap
manusia yang kejam dan zalim. Apalagi kepada bapa yang sepatutnya menjadi
contoh kepada anak-anak.
Masyarakat
Melayu mempercayai bahawa sekiranya mereka mencaci atau menceritakan kecacatan
orang lain, anak mereka yang bakal dilahirkan juga akan mengalami nasib seperti
orang yang dicacinya. Mengikut pemikiran kerohanian, kepercayaan ini dapat
mendidik masyarakat supaya menjaga setiap tutur kata agar
tidak menyinggung perasaan mana-mana pihak.
5.4
Pantang Larang Memelihara Etika dan
Kesopanan
Dari
segi etika dan kesopanan masyarakat Melayu masih mengamalkan beberapa
kepercayaan atau pantang larang, antaranya, larangan duduk di atas bantal.
Seseorang yang duduk di atas bantal dipercayai punggungnya akan bisul. Selain
itu, dilarang juga bergendang di dalam rumah. Jika diamalkan perbuatan ini
dipercayai harta di dalam rumah tersebut
akan habis dicuri orang. Masyarakat Melayu juga dilarang menjahit pada waktu
senja kerana dipercayai mata akan menjadi buta.
Jika
diteliti pantang larang ini, dari segi etikanya duduk di atas bantal merupakan
perbuatan yang tidak sopan. Kepala bagi orang Melayu
merupakan anggota yang sensitif, anggota yang dijaga. Tidak boleh bermain atau
bergurau dengan kepala orang. Oleh itu, duduk di atas tempat yang sepatutnya
diletakkan kepala dianggap tidak sopan.
Larangan
bergendang pula untuk mengelakkan bising di rumah. Tambahan lagi jika
bergendang dengan mengetuk lantai rumah yang dibuat daripada papan akan merosakkan
barang yang bergantung di dinding yang boleh jatuh dan pecah. Bunyi bising ini
mengganggu ketenteraman jiran di sekeliling rumah. Akibatnya dapat mencetuskan
perbalahan dalam masyarakat.
Larangan
menjahit pada waktu senja pula bertujuan untuk menjaga kesihatan
mata supaya tidak kabur dan rosak. Selain itu juga untuk
mengelakkan kecederaan ketika menjahit kerana senja merupakan pertukaran waktu
daripada siang kepada malam dan semestinya keadaan pada waktu itu suasana
samar-samar dan kurang jelas.
6.0 Penutup
Kepercayaan,
pantang larang dan adat istiadat Melayu umumnya merupakan pengaruh daripada
pelbagai unsur termasuklah kepercayaan animisme, Buddha, Hindu, Islam, dan
perkara yang berkaitan dengan asimilasi tempatan dan juga Barat. Unsur yang
merupakan kepercayaan karut dan bertentangan dengan ideologi Islam, seharusnya
tidak diterima pakai lagi. Namun demikian segala pantang larang yang boleh
diterima dengan pemikiran rasional dan berkaitan dengan adat resam yang tidak
menyalahi akidah Islam serta bertujuan untuk mendidik wajar diamalkan.
Ada adat
resam Melayu yang di ambil dari luar dunia Melayu dan telah sebati dalam
kehidupan masyarakat Melayu. Terdapat juga adat resam yang dipertontonkan dalam
sesetengah pertunjukan kebudayaan. Oleh itu, banyak generasi muda yang masih
mengamalkan adat resam, kepercayaan dan pantang larang Melayu lama dalam
kehidupan seharian mereka.
Sehubungan
itu, ada kewajarannya pantang larang orang Melayu ini dikaji bagi memperincikan
lagi kerasionalannya agar semua masyarakat Melayu mengenali pantang larang
nenek moyang mereka yang pernah menjadi cara penyampaian etika dan nilai, serta
kebanggaan pada suatu masa dahulu.
No comments:
Post a Comment