Cerpen:
Hadiah (… atas kejayaan para guru menghasilkan Aku)
Pendekatan
Struktural
1. Tema
Kesungguhan dan komitmen seorang murid
untuk membalas jasa guru.
Contohnya, Azizah berusaha gigih
menganyam tudung saji untuk dihadiahkan kepada Cikgu Zaleha sempena Sambutan
Hari Guru setelah usahanya untuk mendapatkan wang sebanyak sepuluh ringgit
daripada ibu bapanya untuk membeli hadiah tidak berjaya.
2. Persoalan
a. Kasih
sayang seorang murid terhadap guru.
Walaupun
kurang berkemampuan, Azizah turut berkeinginan untuk menghadiahi gurunya dengan
sesuatu.
b. Usaha
gigih seorang murid untuk menghasilkan sesuatu yang unik dan menarik.
Azizah
membuat anyaman tudung saji dengan empat warna. Dia ingin menyediakan sebanyak
enam tudung saji.
c. Kegigihan
individu untuk menaik taraf sesuatu produk.
Azizah
mencuba daun nipah, urat mengkuang dan daun lalang. Dengan berulang-ulang dia
mencuba bagi meneroka pelbagai bentuk dan warna, aneka rupa dan teknik, cara
serta persembahan.
d. Berjimat-cermat
dalam perbelanjaan
Azizah
sentiasa menyimpan duit di dalam tabung. Namun, dia terpaksa menggunakan wang
itu untuk pelbagai perbelanjaan lain.
3. Plot
a. Permulaan
Pembaca
diperkenalkan dengan murid-murid sekolah rendah yang sedang bercerita tentang
hadiah-hadiah yang akan dihadiahkan oleh mereka kepada guru kesayangan mereka.
Kemudian, pembaca dapat melihat seorang murid bernama Azizah yang kelihatan
resah kerana dia tidak berkemampuan membeli hadiah yang mahal-mahal untuk guru
kesayangannya, Cikgu Zaleha.
b. Perkembangan
Azizah
semakin resah apabila rakan-rakannya mula mengejek dan dia berasa malu untuk ke
sekolah tetapi dia terpaksa juga ke sekolah. Azizah meminta wang sebanyak
sepuluh ringgit daripada ayahnya. Ibu dan ayahnya terkejut. Dia menjelaskan
sebab dia meminta wang tersebut. Ibunya mencadangkan agar Azizah menganyam
tudung saji untuk diberikan kepada Cikgu Zaleha.
c. Klimaks
Azizah
menghadiahkan satu set tudung saji yang dianyam sendiri kepada Cikgu Zaleha
pada sambutan Hari Guru itu. Cikgu Zaleha menyerahkan borang Pertandingan Kraf
Tangan Peringakat Daerah dan memujuk Azizah supaya menyertai pertandingan
tersebut.
d. Peleraian
Azizah
memenangi kategori Karya Inovatif dalam Pertandingan Kraf Tangan Peringkat
Kebangsaan dengan menghasilkan Tudung Saji 20 Beradik. Cikgu Zaleha juga telah
memenangi kategori Guru Inovatif pada Hari Guru Peringkat Daerah.
4. Teknik
Plot
a. Teknik
pemerian.
Contohnya:
Azizah membuka tabung arnabnya yang dihadiahkan oleh Abang Azman sebelum pergi
ke Universiti Teknologi Mara setahun yang lalu. Azizah mengira wang yang terkumpul
dalam tabungnya. Wang yang ada belum cukup dua ringgit. ( halaman 46 )
b. Teknik
dialog.
Contohnya:
‘’Kau nak berikan benda itu kepada siapa?’’ tanya Zaiton.
‘’Kepada
Cikgu Firdauslah. Bukankah dia akan berkahwin pada bulan depan?’’ kata Rashid
dengan yakin. ( halaman 44 )
c. Teknik
saspens.
Contohnya:
Tentu Cikgu Zaleha suka akan anyamannya yang halus dan menarik itu. Atau
mungkin hadiahnya paling akhir dibuka kerana ringan…atau mungkin Cikgu Zaleha
tidak… ( halaman 50 )
d. Teknik
Monolog.
Contohnya:
Nak beli apa? Kalau majalah, cikgu selalu baca di pusat sumber lagipun majalah
juga mahal. Harganya tiga ringgit lima puluh sen senaskah. Nak beli apa ya?
Fikir Azizah. ( halaman 46 )
5. Watak
dan Perwatakan
a. Azizah
i.
Seorang
murid sekolah rendah.
ii.
Berasal
daripada keluarga yang miskin.
iii.
Mempunyai
seorang abang yang sedang belajar di universiti.
iv.
Seorang
yang pandai menganyam.
b. Cikgu
Zaleha
i.
Guru
sekolah rendah.
ii.
Seorang
yang mahu mengembangkan bakat anak muridnya.
iii.
Guru
yang suka memberikan galakan kepada anak muridnya.
iv.
Guru
yang disayangi oleh murid-murid.
c. Ibu
Azizah
i.
Ibu
kepada Azizah dan Azman.
ii.
Seorang
yang penyabar.
iii.
Seorang
yang cacat sebelah kaki dan mengambil upah dengan menganyam tikar mengkuang.
6. Sudut
pandangan aliran kesedaran
a.
Monolog
dalaman
Contoh:
Bicara di dalam hati atau fikiran Azizah.
Cukupkah
dengan dua ringgit? Nak beli apa? Sapu tangan? Sehelai sapu tangan harganya dua
ringgit lapan puluh sen.
7. Latar
a. Latar
tempat
i.
Di
sekolah: Rakan-rakan Azizah bercerita tentang hadiah yang akan diberikan kepada
guru-guru kesayangan mereka.
ii.
Di
rumah: Azizah memnita wang sebanyak sepuluh ringgit daripada ayahnya di rumah.
b. Latar
masa
i.
Waktu
pagi: Azizah berat untuk ke sekolah tetapi dia menggagahkan diri untuk ke
sekolah yang terletak tiga kilometer dari rumahnya.
ii.
Hari
Guru: Azizah menghadiahkan tudung saji kepada Cikgu Zaleha sempena Hari Guru.
c. Latar
masyarakat
i.
Masyarakat
yang suka bermegah-megah.
Kawan-kawan
Azizah suka bercerita kelebihan hadiah-hadiah yang akan dihadiahkan kepada guru
kesayangan mereka.
ii.
Masyarakat
orang miskin.
Azizah
datang dari keluarga yang miskin.
iii.
Masyarakat
yang malu dengan status diri.
Kerana
tidak mampu membeli hadiah untuk Hari Guru, Azizah malu untuk ke sekolah.
iv.
Masyarakat
yang gigih.
Azizah
berlatih dengan bersungguh-sungguh untuk membuat kraf tangan yang cantik.
8. Gaya
bahasa
a. Responsi
Contohnya:
‘’Betul?’’ tanya Azizah. Emak mengangguk pula.
‘’Sungguh?’’
tanya Azizah lagi. Emak mengangguk lagi. ( halaman 44 )
b. Sinkope
Contohnya:
‘’Mak…mak ada duit tak?’’ ( halaman 44)
c. Anafora
Contohnya:
‘’Hadiah apa pulanya ini?’’ tanya bapa separuh kehairanan.
‘’Hadiah
hari guru’’. ( halaman 48)
9. Nilai
a. Kerajinan
Azizah
rajin ke sekolah walaupun rumahnya terletak tiga kilometer dari sekolah.
b. Kegigihan
Azizah
gigih berlatih untuk menyertai Pertandingan Kraf Tangan. Dia mencuba pelbagai
variasi warna untuk membuatkan kraf tangannya nampak menarik.
c. Kesabaran
Ibu
Azizah sabar sahaja dengan tingkah laku Azizah yang menuduh ibunya berbohong.
d. Kasih
sayang
Ibu
Azizah sanggup memberikan duit kepada anaknya, Azman walaupun keluarganya orang
miskin dan Azman sudahpun mempunyai biasiswa.
10. Pengajaran
a. Kita
haruslah rajin berusaha untuk mencapai kejayaan.
Azizah
berusaha bersungguh-sungguh untuk meningkatkan kualiti kraf tangan.
b. Kita
haruslah bersabar dengan tingkah laku anak-anak.
Ibu
Azizah bersabar dengan kelakuan anaknya yang menuduhnya berbohong.
c. Kita
haruslah bersikap inovatif untuk mencipta barangan yang berkualiti.
Azizah
mencuba pelbagai variasi warna untuk mencipta kraf tangan yang unik dan
menarik.
d. Kita
haruslah memberikan galakan kepada seseorang untuk berjaya.
Cikgu
Zaleha memberikan sokongan kepada Azizah supaya menyertai Pertandingan Kraf
Tangan Peringkat Daerah kerana dia percaya akan bakat Azizah.
No comments:
Post a Comment