1.0 Laporan Pemerhatian
Murid didapati tidak memberikan tumpuan semasa
pengajaran dan pembelajaran
dijalankan dan tidak memberi respon terhadap soalan yang
dikemukakan oleh guru.
2.0 Laporan
ujian pra dan ujian pasca
Guru telah
menjalankan ujian pra bagi menguji tahap prestasi murid berkenaan dalam tajuk nombor
bulat sebelum menjalankan pengajaran dan pembelajaran. Manakala ujian pasca pula
diberi setelah kaedah koperatif dilaksanakan. Dengan menggunakan kaedah koperatif,
prestasi murid meningkat dan proses pengajaran dan pembelajaran menjadi lebih
berkesan. Buktinya terdapat perubahan pada prestasi murid terhadap kaedah ini
berbanding kaedah tradisional iaitu pengajaran dan pembelajaran berpusatkan
guru sahaja.
3.0 Konklusi
Kesimpulannya
jelas menunjukkan terdapat perbezaan prestasi bagi murid yang menggunakan
kaedah koperatif dengan murid yang menggunakan kaedah tradisional. Ini terbukti
dari keputusan Ujian Pra dan Ujian Pasca. Selain itu murid juga semakin
berminat terhadap pembelajaran matematik setelah kaedah ini diperkenalkan. Ini
dapat dilihat dari hasil kajian yang telah dijalankan melalui borang soal selidik
terhadap keberkesanan kaedah koperatif.
Murid akan menjadi seorang yang aktif semasa
proses pengajaran dan pembelajaran dijalankan kerana
kaedah ini menggalakkan murid lebih berfikir, lebih yakin, lebih berkemahiran sosial kerana pembelajaran dua hala, serta
lebih seronok dengan aktiviti yang dilakukan.
Jika aktiviti yang dijalankan dapat menarik minat pelajar maka sudah pastilah
proses pengajaran dan pembelajaran akan berjalan dengan lancar dan berkesan. Murid
berpeluang membina soalan-soalan yang kreatif dan murid akan sentiasa merasai
bahawa dirinya dihargai .
No comments:
Post a Comment