1
|
Tarikh
/ Masa
|
9
Disember 2016 /
2.00 petang – 3.20 petang (80 minit)
|
2
|
Tingkatan
|
1 Al-Farabi
|
3
|
Bilangan
murid
|
18
orang ( 12 perempuan, 9 lelaki )
|
4
|
Mata
pelajaran
|
Bahasa
Melayu
|
6
|
Tajuk
|
Komsas
( nilai dan pengajaran)
|
7
|
Fokus
Utama (HPU)
|
10.0 Memahami dan
memberikan respons
peribadi tentang
karya sastera.
|
Fokus
Sampingan (HPK)
|
10.2 Mengenal
pasti perkara yang menarik dalam sesebuah
karya.
10.4 Menyatakan
jenis, ciri, tema dan persoalan, pemikiran, nilai, dan pengajaran.
|
|
9
|
Objektif
|
Pada
akhir pelajaran, murid dapat :
1. Menyatakan
3 daripada 5 nilai yang dipelajari.
2. Mengaplikasikan
nilai tersebut dalam bentuk pengajaran.
3. Menjawab
sekurang-kurangnya 3 soalan pemahaman dengan menggunakan ayat yang tepat.
|
11
|
Pengisian
kurikulum
|
Ilmu : Pendidikan
Moral, Kesusasteraan
Nilai murni : Keprihatinan,
kerjasama, tanggungjawab
Kewarganegaraan :
Peraturan sosio budaya
Kemahiran bernilai
tambah : KBKK, verballinguistik,
interpersonal dan intrapersonal,
|
12
|
Bahan
Sumber Pengajaran dan Pembelajaran (BSPP)
|
LCD, lembaran
kerja, buku teks Antologi Cerpen Kasut Kelopak Jantung
|
13
|
Pengetahuan
Sedia Ada
|
1.
Murid telah mengetahui sinopsis cerpen
tersebut.
|
Langkah dan masa
|
Isi kandungan
|
Aktiviti pengajaran dan pembelajaran
|
Catatan
|
Set Induksi
( 5 minit)
|
Guru
meminta murid membuat ramalan tentang tajuk yang akan dipelajari.
Jawapan
murid:
1. Cerpen
Kasut Kelopak Jantung.
|
a.
Murid dibahagikan kepada dua buah kumpulan
iaitu satu kumpulan ‘kelopak’ dan satu kumpulan ‘jantung’.
b.
Murid diminta menepuk tangan mengikut
rentak yang diarahkan oleh guru.
|
Kemahiran:
Mendengar
Bertutur
Teknik:
Koperatif
Kolaboratif
Nilai:
Kerjasama
Tanggungjawab
|
Langkah 1
(15 minit)
|
a. Guru menayangkan satu klip video untuk tontonan
murid.
|
Kemahiran
Bernilai Tambah:
Interpersonal
Kemahiran:
Mendengar
|
|
Langkah 2
( 15 minit )
|
Nilai
yang dipelajari:
1.
Kerajinan
2.
Kemaafan
3.
Berdikari
Pengajaran:
1.
Kerajinan seorang murid dalam menuntut
ilmu.
2.
Kemaafan seorang murid terhadap gurunya.
3.
Berdikari dalam kehidupan
|
a. Guru membuat penerangan tentang nilai dan
pengajaran.
|
Kemahiran:
Mendengar
Nilai: Keberanian
Pendekatan berpusatkan guru.
|
Langkah 3
( 15 minit)
|
Contoh soalan:
1. Siapakah
watak utama yang terdapat dalam cerpen tersebut?
2. Senaraikan
nilai yang diperoleh dari cerpen itu.
3. Nyatakan
dua pengajaran yang anda tahu.
Jangkaan jawapan:
1. Cikgu
Harun
2. Kemaafan
Kerajinan
Berdikari
3. Kerajinan
seorang murid dalam menuntut ilmu.
Kemaafan seorang murid terhadap
gurunya.
Berdikari dalam kehidupan.
|
a.
Guru memilih seorang murid untuk
melaksanakan teknik kerusi panas.
b.
Murid tersebut diminta duduk di hadapan
kelas.
c.
Tiga orang murid dikehendaki mengajukan
soalan kepada murid tersebut.
|
Teknik:
Kerusi panas
Penyoalan
Kemahiran:
Bertutur
Nilai:
Keberanian
|
Langkah 4
( 15 minit)
|
Pengukuhan
tentang nilai dan pengajaran diberi.
|
1. Murid
diedarkan lembaran kerja.
2. Murid
diminta membuat latihan yang diedarkan di rumah sebagai kerja rumah.
|
Teknik:
Pengukuhan
ABM:
Lembaran kerja
Buku teks Antologi Cerpen
Kasut Kelopak Jantung
Kemahiran:
Menulis
|
Penutup (5
minit)
|
-Penutup
kognitif.
Guru
menyoal kefahaman murid
”Apakah yang kamu
semua pelajari pada
hari ini?’
Guru membuat rumusan
|
a. Guru merumuskan isi
pelajaran dan meminta
pelajar membuat kerja
rumah.
b. Menyanyikan lagu
‘Sumayyah’ bersama-sama.
|
Teknik:
Penyoalan
|
Catatan / Refleksi:
Komen Pensyarah:
(Lampiran 3) Burung
bangau dan serigala
Pada zaman dahulu, ada
seekor serigala yang amat gelojoh ketika makan. Keadaannya seperti seekor
haiwan yang tidak menemui makanan bertahun lamanya.
Pada suatu hari, ketika
sedang menjamu selera, tiba-tiba dia tercekik sebatang tulang akibat terlalu
gelojoh. Kejadian itu membuatkannya hampir mati akibat tercekik. Akibat terlalu
sakit, dia pun meminta tolong kepada burung bangau.
Serigala berkata, “ Kalau
kamu boleh mngeluarkan tulang yang tersekat di tekakku ini, aku janji aku akan
memberikan ganjaran kepada kamu”.
Mendengar sahaja ganjaran
yang dijanjikan, burung bangau pun setuju. Burung bangau menghulurkan lehernya
yang panjang ke dalam tekak serigala dan berjaya mengeluarkan tulang itu.
Serigala dengan selamba pun
berlalu pergi. Burung bangau pun bertanya, “ Di mana ganjaranku wahai serigala?
“. Serigala menjawab, aku tidak memakan kamu ketika kepala kamu di dalam
tekakku tadi. Itulah ganjarannya “.
(Lampiran
1) Bangau Oh Bangau
Bangau oh bangau,
Kenapa engkau kurus,
Macam mana aku tak kurus,
Ikan tak mahu timbul. (2 x)
Ikan oh ikan,
Kenapa tak timbul-timbul,
Macam mana aku tak timbul,
Rumput panjang sangat (2x)
Rumput oh rumput,
Kenapa engkau panjang,
Macam mana aku tak panjang,
Kerbau tak makan aku. (2x)
Kerbau oh kerbau,
Kenapa tak makan rumput,
Macam mana aku nak makan,
Perut aku sakit. (2x)
Perut oh perut,
Kenapa engkau sakit,
Macam mana aku tak sakit,
Makan nasi mentah. (2x)
Nasi oh nasi,
Kenapa engkau mentah,
Macam mana aku tak mentah,
Kayu api basah. (2x)
Kayu oh kayu,
Kenapa engkau basah,
Macam mana aku tak basah,
Hujan timpa aku. (2x)
Hujan oh hujan,
Kenapa kau timpa kayu,
Macam mana aku tak timpa,
Katak panggil aku. (2x)
Katak oh katak,
Kenapa engkau panggil
hujan,
Macam mana aku tak panggil,
Ular nak makan aku. (2x)
Ular oh ular,
Kenapa kau nak makan katak,
Macam mana aku tak makan,
Memang makanan aku (2x)
(Lampiran
5) Jawab soalan yang diberikan.
1. Apakah
sikap Serigala ketika makan ?
…………………………………………………………………………..
2. Bagaimanakah
Bangau mengeluarkan tulang yang tercekik?
…………………………………………………………………………………..
3. Apakah
yang dijanjikan Serigala kepada Bangau?
…………………………………………………………………………..
4. Pada
pendapat anda, apakah warna Bangau?
………………………………………..
5. Apakah
pengajaran cerita ini?
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
kepala
|
mati
|
Burung
Bangau
|
ganjaran
|
gelojoh
|
tulang
|
1. Serigala
mempunyai sifat …………………………… ketika makan.
2. Ketika
Serigala sedang menjamu selera, tiba-tiba dia tercekik sebatang …………………….. .
3. Kejadian
itu menyebabkannya hampir ………………………….. akibat tercekik.
4. Serigala
meminta bantuan daripada seekor …………………………. .
5. Serigala
berjanji akan memberi ………………………………… kepada Burung Bangau.
6. Serigala
memberikan ganjaran kepada Bangau dengan tidak memakan …………………………. Bangau ketika berada dalam tekak Serigala.
(Lampiran 4) Kad
petikan cerita “Burung Bangau dan Serigala”
Serigala
: Tolong ! Tolong ! Tolong saya.
|
Serigala
: Tolong aku Burung Bangau. Aku tercekik sebatang tulang! Tolong!
|
Serigala
: Aku akan berikan pada engkau ganjaran yang besar. Tolonglah aku Burung
Bangau.
|
Serigala
: Terima kasih .
|
Burung
Bangau : Baiklah, aku akan menolong engkau.
|
Burung
Bangau : Apa yang akan aku dapat jika aku menolong kamu mengeluarkan tulang
itu?
|
Burung
Bangau : Mengapa dengan kamu, Serigala?
|
(Lampiran 7) Burung
bangau dan serigala
Pada zaman dahulu, ada
seekor serigala yang amat gelojoh ketika makan. Keadaannya seperti seekor
haiwan yang tidak menemui makanan bertahun lamanya.
Pada suatu hari, ketika
sedang menjamu selera, tiba-tiba dia tercekik sebatang tulang akibat terlalu
gelojoh. Kejadian itu membuatkannya hampir mati akibat tercekik. Akibat terlalu
sakit, dia pun meminta tolong kepada burung bangau.
Serigala berkata, “ Kalau
kamu boleh mngeluarkan tulang yang tersekat di tekakku ini, aku janji aku akan
memberikan ganjaran kepada kamu”.
Mendengar sahaja ganjaran
yang dijanjikan, burung bangau pun setuju. Burung bangau menghulurkan lehernya
yang panjang ke dalam tekak serigala dan berjaya mengeluarkan tulang itu.
Serigala dengan selamba pun
berlalu pergi. Burung bangau pun bertanya, “ Di mana ganjaranku wahai serigala?
“. Serigala menjawab, aku tidak memakan kamu ketika kepala kamu di dalam tekakku
tadi. Itulah ganjarannya “.
No comments:
Post a Comment