|
1. Isu Yang Difokuskan :
Markah bagi keputusan ujian bulanan Ogos bagi matapelajaran Matematik
sangat mendukacitakan saya. Ini disebabkan oleh pelajar saya yang seramai
enam orang hanya seorang sahaja yang lulus manakala selebihnya gagal.
2. Analisis Isu Yang Difokuskan (Punca dan Kesan Isu) :
Saya merasakan bahawa saya telah gagal mengajar mereka dengan baik
sehinggakan pelajar saya memperolehi markah yang agak teruk. Selain itu,
saya juga kurang memberi latihan untuk mengukuhkan sesuatu topik yang di
ajar. Para pelajar pula bertanggapan bahawa ujian bulanan Ogos ini tidak
penting. Disebabkan itulah, para pelajar mengambil sikap sambil lewa sahaja
semasa menjawab soalan.
3. Kajian Lampau (Literature Reiview) Terhadap Isu (Pengalaman atau
Kajian Lepas) :
Menurut Syed Lutri (1994), guru bertanggung jawab untuk mencemerlangkan
pelajar-pelajarnya dengan memperbanyakkan latihan, tunjuk ajar, kelas
tambahan dan sebagainya untuk memastikan pelajar memahami dan memanfaatkan
sepenuhnya apa yang diajar.
4. Cadangan dan Idea Penyelesaian Masalah :
Terdapat beberapa cara bagi mengatasi masalah ini:
i. Saya perlu memberi banyak latihan dan nota
ii. Saya perlu mendapatkan bimbingan guru pembimbing dan guru matematik
yang lain tentang teknik dan strategi yang sesuai digunakan.
iii. Sebelum menyediakan kertas peperiksaan, saya perlu berbincang
bersama-sama rakan guru matematik agar soalan yang digubal menepati JSI
yang sepatutnya.
5. Tempoh Masa Penyelesaian :
1 minggu
6. Tindakan Susulan :
Saya akan cuba mengatasi masalah ini dalam masa yang terdekat. Saya akan
mempraktikkan segala cadangan yang dikemukakan. Ini bertujuan agar markah
untuk peperiksaan akhir tahun akan meningkat yang bakal menjadi TOV untuk
headcount pada tahun hadapan.
7. Tarikh Tindakan Susulan Dilaksanakan :
25-08-2017
8. Keberkesanan Langkah Yang Dicadangkan :
Saya mengambil langkah yang segera agar masalah ini dapat diatasi. Untuk
langkah perbincangan semasa membuat soalan peperiksaan, saya akan
melakukannya apabila peperiksaan akhir tahun akan dilaksanakan.
9. Kesimpulan / Refleksi (Kesan Tindakan (Perlu) dan Halangan (Jika
Ada) :
Peperiksaan menentukan hala tuju bagi seseorang pelajar dalam dunia
pendidikan. Pembelajaran dan peperiksaan merupakan dua perkara utama dalam
alam persekolahan para pelajar. Gaya pembelajaran merupakan satu faktor
penting yang menentukan pencapaian dan personaliti pelajar. Sehubungan
dengan itu, saya berharap terdapat peningkatan markah pada keputusan
peperiksaan akhir tahun nanti
Rujukan :
Hj. Bhasah bin Hj. Abu Bakar( 2009, May) Pendidikan Berorientasikan
Peperiksaan Dari Perspektif Pelajar Sekolah Menengah Boleh didapati :
http://bhasahabubakar.blogspot.my/2009/05/pendidikan-berorientasikan-peperiksaan.html
|
No comments:
Post a Comment