|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
1. Isu Yang Difokuskan : Pada minggu ini banyak latihan rumah sukan dijalankan bagi memastikan para pelajar dapat menjayakan temasya sukan tersebut. Pada tahun ini, temasya sukan tahunan diadakan di padang sekolah SMK JATI. Disebabkan temasya sukan diadakan di tempat lain, pelajar menjadi suka untuk menjelajah bagi melihat persekitaran infrastruktur yang terdapat di sekolah tersebut. Secara tidak langsung ramai pelajar akan berkeliaran tanpa pengawasan guru. 2. Analisis Isu Yang Difokuskan (Punca dan Kesan Isu) : Hanya terdapat seorang guru sahaja yang perlu mengawal seramai 30 orang pelajar dalam satu masa.Selain itu, khemah rumah hijau bersebelahan dengan taman sains dan ini telah menarik minat pelajar untuk melihat persekitaran taman sains tersebut. 3. Kajian Lampau (Literature Reiview) Terhadap Isu (Pengalaman atau Kajian Lepas) : Sebelum ini, temasya sukan tahunan diadakan di padang kawasan perumahan. Pelajar tiada peluang untuk berkeliaran kerana kekangan kawasan yang terhad. 4. Cadangan dan Idea Penyelesaian Masalah : Perlulah ada sekurang-kurangnya tiga orang guru bagi mengawal pergerakan pelajar. Hal ini kerana guru perlu memeriksa pelajar yang terlibat dengan acara balapan, memastikan pelajar cukup berada dikhemah dan membekalkan makanan kepada pelajar. Selain itu, guru perlulah bersikap lebih tegas terhadap murid-murid untuk mengawal tingkah laku mereka. Guru-guru di sekolah ini, perlu menyatakan peraturan yang perlu dipatuhi dengan jelas sebelum pergi ke padang. 5. Tempoh Masa Penyelesaian : 1 minggu 6. Tindakan Susulan : Guru membuat peraturan yang sesuai dengan situasi pelajar. Guru memberi nasihat dan teguran tentang kepentingan menjaga tingkah laku semasa sukan kepada pelajar. 7. Tarikh Tindakan Susulan Dilaksanakan : 02-05-2017 8. Keberkesanan Langkah Yang Dicadangkan : Pelajar menjadi lebih peka terhadap peraturan sekolah. Semua arahan guru dapat di dengar dengan jelas dan pelajar mematuhi peraturan semasa berada diluar kawasan sekolah. 9. Kesimpulan / Refleksi (Kesan Tindakan (Perlu) dan Halangan (Jika Ada) : Harapan semoga Temasya Sukan Tahunan akan datang menjadi lebih terurus dengan menyediakan pelajar dengan taklimat peraturan semasa berada diluar kawasan sekolah Rujukan : Chin Pek Lian, Low Li Chueen, & Vivian Low Yen Yeong. (2005). Isu-isu masalah disiplin pelajar : pendekatan dan penyelesaian. Diperoleh dari http://www.fp.utm.my/ePusatSumber/listseminar/5.IsuPendidikan05/Kertaspenuh/Kertas%2018.pdf |
|
Hebat...Jurnal yang kreatif dan menarik utk terus membaca...Terima kasih atas perkongsian...Pohon share ye
ReplyDelete