|
1. Isu Yang Difokuskan :
Pada minggu ini, sekolah saya mengadakan Ujian Bulanan Ogos. Ujian ini
melibatkan kelas tingakatan 1 hingga tingkatan 5. Bagi pelajar tingkatan 3
dan tingkatan 5 pula akan menduduki percubaan PT3 dan percubaan SPM.
Ujian ini bertujuan untuk menguji tahap pencapaian para pelajar.
2. Analisis Isu Yang Difokuskan (Punca dan Kesan Isu) :
Melalui ujian bulanan ini , guru dapat mengetahui tahap pengajaran yang
telah dilaksanakan dan tahap pembelajaran yang telah diterima atau dikuasai
oleh pelajar. Guru dapat mengetahui tahap penguasaan pembelajaran
pelajarmelalui markah atau keputusan yang diperoleh oleh pelajar. Hal ini
secara tidak langsung dapat melihat headcount pelajar sama ada semakin
meningkat atau menurun.
3. Kajian Lampau (Literature Reiview) Terhadap Isu (Pengalaman atau
Kajian Lepas) :
Menurut Mokhtar Ismail (1995) penilaian sumantif adalah yang dilakukan
untuk mengukur pengetahuan pelajar tentang sesuatu yang telah
dipelajari
4. Cadangan dan Idea Penyelesaian Masalah :
Penilaian pencapaian penting bagi mengenalpasti keperluan pembelajaran
pelajar, penilaian yang dibuat memberi gambaran kepada guru dalam proses
pengajaran dan pembelajaran. Pencapaian yang dicapai oleh pelajar
mengambarkan kepada guru tahap pemahaman pelajar. Guru boleh melakukan tindakan
sama ada ingin meneruskan dengan subjek lain atau memberi lebih pemahaman
terhadap tajuk tersebut.
5. Tempoh Masa Penyelesaian :
1 minggu
6. Tindakan Susulan :
Melalui perbincangan kembali soalan ujian, guru dapat membuat tindakan
susulan berkaitan tahap penguasaan para pelajar. Guru boleh melakukan post
mortem berdasarkan hasil keputusan pelajar. Secara tidak langsung pelbagai
pelan intervensi akan dilakukan bagi memantapkan lagi prestasi pelajar.
7. Tarikh Tindakan Susulan Dilaksanakan :
18-08-2017
8. Keberkesanan Langkah Yang Dicadangkan :
Saya akan mengambil tindakan mengikut cadangan yang telah saya nyatakan
demi untuk mencapai objektif pengajaran guru dan pembelajaran pelajar
tercapai dengan baik dan berkesan.
9. Kesimpulan / Refleksi (Kesan Tindakan (Perlu) dan Halangan (Jika
Ada) :
Bagi pelajar tingkatan 2 Al-Farabi saya akan fokuskan kepada pengajaran
mengikut bahagian A,B,C, dan D agar pelajar boleh skor setiap bahagian
tersebut. Selain itu, saya telah menggunakan beberapa modul bagi
meningkatkan lagi tahap pencapaian pelajar. Seterusnya, pelajar ini akan
menyertai Bengkel Teknik Menjawab Bahasa Melayu PT3 bagi sesi kedua pada
masa akan datang.
Bagi pelajar tingkatan 4 Al-Ghazali pula, saya akan mendapatkan bimbingan
daripada ketua panitia dan SISC+ matematik bagi memantapkan lagi PdPc saya.
Tambahan pula, para pelajar ini akan menyertai Bengkel Teknik Menjawab
Matematik SPM sebagai pendedahan kepada pelajar untuk menduduki peperiksaan
yang besar
Rujukan :
http://notapendidikankhasku.blogspot.my/
|
No comments:
Post a Comment