Sunday, January 21, 2018

JURNAL PRAKTIKUM II



JURNAL PRAKTIKUM



Nama Pelajar
:
NURAFIQAH BAHIAH SAIFUL ANUAR

No Kad Pengenalan
:
920517086436

Program
:
PDPM

Pengkhususan / Opsyen
:
2014 / 11 - BM : PDPM

Sekolah
:
MAAHAD TAHFIZ AL-QURAN & AKADEMIK BAKIP

Minggu Praktikum
:
5

Tarikh
:
31-07-2017

Tajuk
:
DOMPET KAIN FLET

Kategori
:
Kokurikulum

Pensyarah Pembimbing
:
ZULKAFLY BIN MOHD NOOR

Guru Pembimbing
:
NURAISHAHTUN BT MD AKHIR




1. Isu Yang Difokuskan :

Pada perjumpaan kali ini, semua ahli puteri dikehendaki membuat dompet ataupun tas tangan dengan menggunakan kain flet.

2. Analisis Isu Yang Difokuskan (Punca dan Kesan Isu) :

Para pelajar mengambil masa yang lama untuk menyiapkan tugasan tas tangan yang diberikan.

3. Kajian Lampau (Literature Reiview) Terhadap Isu (Pengalaman atau Kajian Lepas) :

Guru telah membuat beberapa kajian tentang cara membuat tas tangan melalui you tube.

4. Cadangan dan Idea Penyelesaian Masalah :

Para pelajar perlulah peka terhadap pengurusan masa dan pembahagian tugasan. Semasa dalam proses perbincangan ahli kumpulan perlulah melantik ahli yang perlu menjadi ketua, pelukis, pemotong, pengubah bahan dan juru bahan agar tugasan dapat dilaksanakan dalam tempoh yang di beri.

5. Tempoh Masa Penyelesaian :

1 minggu

6. Tindakan Susulan :

Guru perlu sentiasa mengingatkan pelajar tentang pengurusan masa

7. Tarikh Tindakan Susulan Dilaksanakan :

02-08-2017


8. Keberkesanan Langkah Yang Dicadangkan :

Setelah pembahagian tugasan diberikan, para pelajar dapat mengurus tugasan yang diberi dengan cepat dan efisien.



9. Kesimpulan / Refleksi (Kesan Tindakan (Perlu) dan Halangan (Jika Ada) :

kesimpulannya, tugasan para pelajar dapat disiapkan dalam tempoh masa yang diberi

Rujukan :

Ab. Alim Abdul Rahim. 2004. Pengurusan Gerak Kerja Kokurikulum.Oxford Fajar.
Aminudin Abdul Rahman. 2004. Penglibatan Pelajar Secara Aktif dalam Aktiviti Ko-kurikulum dan Kesannya ke Atas Pencapaian Akademik. Tesis Sarjana Pendidikan. Universiti Teknologi Malaysia, Skudai.
Che Wan Mohd Amil Bin Che Wan Sulaiman (1991). “Sikap Pelajar-pelajar Luar Bandar Terhadap Kegiatan Kokurikulum Sekolah: Satu Kajian Kes di Sekolah Menengah Kerdau, Temerloh, Pahang”. UKM: Kajian llmiah. “Tidak Diterbitkan”.
Faridah Karim (1991). Peranan Kokurikulum kea rah Pembinaan Generasi Berdisiplin. Kuala Lumpur: Nurin Enterprise.



JURNAL PRAKTIKUM



Nama Pelajar
:
NURAFIQAH BAHIAH SAIFUL ANUAR

No Kad Pengenalan
:
920517086436

Program
:
PDPM

Pengkhususan / Opsyen
:
2014 / 11 - BM : PDPM

Sekolah
:
MAAHAD TAHFIZ AL-QURAN & AKADEMIK BAKIP

Minggu Praktikum
:
6

Tarikh
:
07-08-2017

Tajuk
:
KEM PERKHEMAHAN PERSATUAN PUTERI ISLAM MALAYSIA & KADET REMAJA SEKOLAH

Kategori
:
Kokurikulum

Pensyarah Pembimbing
:
ZULKAFLY BIN MOHD NOOR

Guru Pembimbing
:
NURAISHAHTUN BT MD AKHIR





1. Isu Yang Difokuskan :

Perkhemahan PPIM & KRS akan diadakan pada 8,9, dan 10 Oktober 2017. Saya selaku penolong setiausaha dan penolong penyelaras program merancang mengadakan perkhemahan ini. Pelbagai aktiviti telah dirancangkan seperti pertandingan perkhemahan tercantik, pertandingan masakan, pertandingan kawad kaki, pertandingan jelajah minda, malam kebudayaan dan pertandingan gajet.

2. Analisis Isu Yang Difokuskan (Punca dan Kesan Isu) :

Terdapat beberapa isu yang berbangkit semasa mesyuarat perkhemahan Persatuan Puteri Islam Malaysia dan Kadet Remaja Sekolah:
* Pelajar tingkatan 3 dan 5 sudah menghampiri dengan peperiksaan PT3 dan SPM.
* Program yang dilaksanakan bertindih dengan program Kemerdekaan
* Untuk pertandingan gajet, guru perlu mencari buluh.
* Padang untuk perkhemahan sedang di tanam rumput.
* Guru mengalami kekeliruan semasa pembelian barangan basah untuk pertandingan masakan kerana nota minta tidak boleh membeli barang basah.

3. Kajian Lampau (Literature Reiview) Terhadap Isu (Pengalaman atau Kajian Lepas) :

Pada tahun lepas, kem perkhemahan telah diadakan bagi Kadet Remaja Sekolah sahaja dan telah diadakan bagi satu hari sahaja.

4. Cadangan dan Idea Penyelesaian Masalah :

* Pelajar tingkatan 3 akan menyertai perkhemahan tersebut dengan memberi kelonggaran sedikit kepada mereka manakala bagi pelajar tingkatan 5 pula akan ditempatkan sebagai urusetia.
* Setelah perbincangan dijalankan malam kebudayaan akan dikendalikan oleh program kemerdekaan.
* Disekitar sekolah terdapat banyak ranting kayu. Dengan itu, pertandingan gajet buluh digantikan dengan ranting kayu
* Tapak perkehmahan akan ditempatkan di padang bola jaring
* Guru perlulah mencari tender makanan yang sesuai yang boleh membekalkan barang basah untuk pertandingan masakan


5. Tempoh Masa Penyelesaian :

2 minggu

6. Tindakan Susulan :

Mesyuarat berkala akan dijalankan bagi mengetahui progress setiap jawatankuasa

7. Tarikh Tindakan Susulan Dilaksanakan :

24-08-2017


8. Keberkesanan Langkah Yang Dicadangkan :

Alhamdulillah, segala idea mengatasi masalah yang timbul dapat diselesaikan

9. Kesimpulan / Refleksi (Kesan Tindakan (Perlu) dan Halangan (Jika Ada) :

Segala isu berbangkit hendaklah diselesaikan dengan segera semasa mesyuarat berkala dilaksanakan.

Rujukan :

http://www.puteri-islam.org.my/index.php?option=com_content&task=view&id=68&Itemid=



JURNAL PRAKTIKUM



Nama Pelajar
:
NURAFIQAH BAHIAH SAIFUL ANUAR

No Kad Pengenalan
:
920517086436

Program
:
PDPM

Pengkhususan / Opsyen
:
2014 / 11 - BM : PDPM

Sekolah
:
MAAHAD TAHFIZ AL-QURAN & AKADEMIK BAKIP

Minggu Praktikum
:
7

Tarikh
:
14-08-2017

Tajuk
:
UJIAN BULANAN OGOS

Kategori
:
Penilaian

Pensyarah Pembimbing
:
ZULKAFLY BIN MOHD NOOR

Guru Pembimbing
:
NURAISHAHTUN BT MD AKHIR





1. Isu Yang Difokuskan :

Pada minggu ini, sekolah saya mengadakan Ujian Bulanan Ogos. Ujian ini melibatkan kelas tingakatan 1 hingga tingkatan 5. Bagi pelajar tingkatan 3 dan tingkatan 5 pula akan menduduki percubaan PT3 dan percubaan SPM.
Ujian ini bertujuan untuk menguji tahap pencapaian para pelajar.

2. Analisis Isu Yang Difokuskan (Punca dan Kesan Isu) :

Melalui ujian bulanan ini , guru dapat mengetahui tahap pengajaran yang telah dilaksanakan dan tahap pembelajaran yang telah diterima atau dikuasai oleh pelajar. Guru dapat mengetahui tahap penguasaan pembelajaran pelajarmelalui markah atau keputusan yang diperoleh oleh pelajar. Hal ini secara tidak langsung dapat melihat headcount pelajar sama ada semakin meningkat atau menurun.

3. Kajian Lampau (Literature Reiview) Terhadap Isu (Pengalaman atau Kajian Lepas) :

Menurut Mokhtar Ismail (1995) penilaian sumantif adalah yang dilakukan untuk mengukur pengetahuan pelajar tentang sesuatu yang telah dipelajari

4. Cadangan dan Idea Penyelesaian Masalah :

Penilaian pencapaian penting bagi mengenalpasti keperluan pembelajaran pelajar, penilaian yang dibuat memberi gambaran kepada guru dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Pencapaian yang dicapai oleh pelajar mengambarkan kepada guru tahap pemahaman pelajar. Guru boleh melakukan tindakan sama ada ingin meneruskan dengan subjek lain atau memberi lebih pemahaman terhadap tajuk tersebut.


5. Tempoh Masa Penyelesaian :

1 minggu

6. Tindakan Susulan :

Melalui perbincangan kembali soalan ujian, guru dapat membuat tindakan susulan berkaitan tahap penguasaan para pelajar. Guru boleh melakukan post mortem berdasarkan hasil keputusan pelajar. Secara tidak langsung pelbagai pelan intervensi akan dilakukan bagi memantapkan lagi prestasi pelajar.

7. Tarikh Tindakan Susulan Dilaksanakan :

18-08-2017


8. Keberkesanan Langkah Yang Dicadangkan :

Saya akan mengambil tindakan mengikut cadangan yang telah saya nyatakan demi untuk mencapai objektif pengajaran guru dan pembelajaran pelajar tercapai dengan baik dan berkesan.

9. Kesimpulan / Refleksi (Kesan Tindakan (Perlu) dan Halangan (Jika Ada) :

Bagi pelajar tingkatan 2 Al-Farabi saya akan fokuskan kepada pengajaran mengikut bahagian A,B,C, dan D agar pelajar boleh skor setiap bahagian tersebut. Selain itu, saya telah menggunakan beberapa modul bagi meningkatkan lagi tahap pencapaian pelajar. Seterusnya, pelajar ini akan menyertai Bengkel Teknik Menjawab Bahasa Melayu PT3 bagi sesi kedua pada masa akan datang.



Bagi pelajar tingkatan 4 Al-Ghazali pula, saya akan mendapatkan bimbingan daripada ketua panitia dan SISC+ matematik bagi memantapkan lagi PdPc saya. Tambahan pula, para pelajar ini akan menyertai Bengkel Teknik Menjawab Matematik SPM sebagai pendedahan kepada pelajar untuk menduduki peperiksaan yang besar

Rujukan :

http://notapendidikankhasku.blogspot.my/

No comments:

Post a Comment