1
|
Tarikh / Masa
|
15
Julai 2016 / 3.20 – 4.40 ( 80 minit )
|
2
|
Tingkatan
|
2 Al-Farabi
|
3
|
Bilangan murid
|
18
orang (9 lelaki, 9 perempuan )
|
4
|
Mata pelajaran
|
Bahasa
Melayu
|
5
|
Tema
|
Kesungguhan
dan komitmen
|
6
|
Tajuk
|
Komsas
( Nilai dan Pengajaran)
|
7
|
Fokus Utama (HPU)
|
2.0 Memberikan
pendapat yang bernas sebagai sumbangan dalam perbincangan
10.0 Memahami dan
memberikan respons
peribadi tentang
karya sastera.
|
|
Fokus Sampingan (HPK)
|
2.3 Memperkuat
hujah dengan menggunakan contoh dan bukti
10.4 Menyatakan jenis,
ciri, tema dan persoalan, pemikiran, nilai, dan pengajaran.
|
9
|
Objektif
|
Pada
akhir pelajaran, pelajar dapat :
1. Menyenaraikan 4 nilai
murni dan pengajaran berdasarkan cerpen
2 . Menjawab sekurang-kurangnya 3 soalan
pemahaman dengan menggunakan ayat yang tepat dan gramatis.
|
10
|
Sistem bahasa
|
Kosa
kata, kata nama, ayat penyata, kata
adjektif
|
|
Kemahiran bahasa
|
Mendengar,
bertutur, membaca dan menulis
|
11
|
Pengisian kurikulum
|
Ilmu : Pendidikan Seni
Visual, Pendidikan Moral
Nilai
murni : kerjasama, berani, yakin, hormat-menghormati
Kemahiran bernilai
tambah : KBKK, verballinguistik,
interpersonal dan intrapersonal,
kontekstual, konstruktivisme
|
12
|
Bahan Sumber Pengajaran dan Pembelajaran (BSPP)
|
LCD, lembaran
kerja, kertas sebak, ‘marker pen’
|
13
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
1. Pelajar telah
membaca cerpen Hadiah
|
Langkah
dan masa
|
Isi
kandungan
|
Aktiviti
pengajaran dan pembelajaran
|
Catatan
|
Set Induksi ( 5
minit)
|
Contoh soalan :
1. Senaraikan produk kraf tangan yang terdapat dalam
tayangan video sebentar tadi.
2. Adakah terdapat sebarang produk kraftangan di rumah?
Cadangan jawapan:
1. -
Wau
-Tudung
saji
-Labu
sayong
2. Kain batik
|
a. Guru
menayangkan tayangan video tentang produk kraf tangan yang terdapat di
Malaysia.
b. Murid
menjawab soalan lisan yang dikemukakan oleh guru secara berhemah.
c. Guru
memperkenalkan tajuk pelajaran pada hari ini.
|
Bahan Sumber Pengajaran dan Pembelajaran:
-LCD.
Kecerdasan pelbagai:
-verbal-linguistik
-intrapersonal
Kemahiran bahasa:
-bertutur
Nilai:
-keyakinan
|
Langkah 1
(15 minit)
|
1. Nilai: sifat-sifat mulia dan positif yang terdapat
dalam cerpen.
2. Pengajaran
ialah peringatan, pedoman, dan mesej yang ingin disampaikan oleh pengarang
dalam karyanya kepada pembaca.
Nilai dalam cerpen Hadiah:
·
Kerajinan
·
Kegigihan
·
Kesabaran
·
Kasih saying
|
a. Guru menerangkan maksud nilai dan pengajaran.
b. Guru memilih murid secara rawak untuk tampil
ke depan dan meminta murid menyenaraikan nilai murni yang
terdapat pada diri sendiri.
c. Beberapa orang
murid diminta menulis nilai
murni yang terdapat dalam cerpen Hadiah di papan putih.
|
Kecerdasan
pelbagai:
-Interpersonal
-intrapersonal
Nilai:
-berani,
-jujur
-keyakinan
Objektif 1
|
Langkah 2 ( 15
minit )
|
Teknik Balang Kaca.
Pembahagian kumpulan berdasarkan nilai murni:
1. Kerajinan
2. Kegigihan
3. Kesabaran
4. Kasih
sayang
|
a. Seterusnya,
guru membahagikan murid kepada 4 buah kumpulan.
b. Guru
menugaskan setiap kumpulan melakukan teknik balang kaca berdasarkan nilai
murni yang terdapat dalam cerpen.
a. Seorang
wakil murid akan bergerak ke hadapan dan melakukan teknik balang kaca melalui
mimik muka dan gerak tubuh.
b. Murid
kumpulan lain akan cuba meneka nilai murni yang sedang dilakukan.
|
Kecerdasan
pelbagai:
-interpersonal
-intrapersonal
-verbalLinguistik
Nilai:
-Kerjasama
-keberanian
Kemahiran bahasa:
-bertutur
Objektif 1
|
Langkah 3 ( 15
minit)
|
Teknik sumbangsaran
Pembahagian kumpulan berdasarkan pengajaran:
1. Kita
haruslah rajin berusaha untuk mencapai kejayaan.
2. Kita
haruslah bersabar dengan tingkah laku anak-anak.
3. Kita
haruslah bersikap inovatif untuk mencipta barangan yang berkualiti.
4. Kita
haruslah memberikan galakan kepada seseorang untuk berjaya.
Cadangan jawapan:
1. Kita
haruslah bersikap inovatif untuk mencipta barangan yang berkualiti.
Azizah
mencuba pelbagai variasi warna untuk mencipta kraf tangan yang unik dan
menarik
|
a. Berdasarkan
pembentukkan kumpulan tadi, guru menyuruh murid melakukan pembentangan
tentang pengajaran yang diberi.
b. Murid
dikehendaki mencari contoh dalam cerpen Hadiah.
c. Guru
memantau pergerakkan hasil kerja murid.
|
Pendekatan:
-berpusatkan murid
Kecerdasan pelbagai:
Interpersonal
Intrapersonal
Nilai:
-kerjasama
- berani
-yakin
-hormat-menghormati
Bahan Sumber Pengajaran dan Pembelajaran:
-kertas sebak
-‘marker pen’
|
Langkah 4 ( 15
minit)
|
Teknik ‘Gallery Walk’
|
a. Setiap
kumpulan perlu memilih, seorang wakil kumpulan untuk membentangkan hasil
kerja kumpulan.
b. Ahli
lain akan bergerak ke kumpulan lain untuk mendengar dan mengumpul maklumat
daripada kumpulan tersebut.
c. Sesi
soal jawab juga berlaku semasa wakil kumpulan membentangkan hasil kerja.
d. Guru
memantau pergerakkan murid.
|
Verbal linguistik
kemahiran bertutur
Kemahiran Berfikir
-menjana idea
Nilai:
-kerjasama
- berani
-yakin
-hormat-menghormati
Objektif 1
|
Penutup (5 minit)
|
Penutup kognitif.
|
a. Guru
merumuskan isi pelajaran dan meminta murid membuat kerja rumah.
|
Kecerdasan pelbagai:
-interpersonal
Lampiran 1
|
Catatan / Refleksi:
Komen Pensyarah:
Lampiran
1
Jawab
soalan berikut
1.
Pada
pendapat anda, bagaimanakah cara untuk melahirkan penghargaan terhadap seorang
yang banyak berjasa seperti guru?
____________________________________________________________________________________________________________________________
2.
Selain
pemberian hadiah oleh murid kepada guru, cadangkan aktiviti lain yang sesuai
diadakan semasa sambutan Hari Guru?
____________________________________________________________________________________________________________________________
3.
Pada
pendapat anda, apakah kepentingan sambutan Hari Guru?
____________________________________________________________________________________________________________________________
4.
Berikan
2 pengajaran dan contoh berdasarkan cerpen Hadiah.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
No comments:
Post a Comment