Isi Pelajaran
|
Aktiviti P&P
|
Catatan
|
Set Induksi
Keranamu Malaysia (5 Minit)
|
i.Guru memperdengarkan lagu Keranamu Malaysia
dan meminta pelajar menyanyi bersama-sama.
ii.Bersoal jawab dengan pelajar:
a.Nyatakan lapisan masyarakat yang disebutkan dalam lagu.
b.Mengapakah anak-anak perlu diasuh mindanya.
c.Apakah harapan negara kepada masyarakat Malaysia alaf baru.
|
BBM
1. Lirik Lagu
2. Komputer/LCD
Nilai
- Cinta negara
Kecerdasan pelbagai:
-muzik
|
Langkah 1:
Menukar ayat puitis supaya menjadi gramatis (10 minit)
|
Aktiviti-Aktiviti (Langkah)
i.Pelajar membaca beberapa baris lagu seperti berikut:
Buruh, nelayan dan juga petani
Gaya hidup kini dah berubah
Anak-anak terasuh mindanya
Jadi generasi bijak pandai
ii.Pelajar menyusun ayat daripada baris lagu supaya menjadi ayat yang
gramatis dengan bantuan guru.
a.Gaya hidup buruh, nelayan dan petani sudah berubah.
b.Minda anak-anak terasuh supaya menjadi generasi bijak pandai.
|
BBM
-Powerpoint
Nilai
-Kegigihan
-Kerajinan
-Pembelajaran berbantu teknologi.
-Direktif
|
Langkah 2
Ayat majmuk dan ayat tunggal (10 minit)
|
i.Guru memaparkan ayat majmuk yang dipetik
daripada lirik lagu contoh:
a.Gaya hidup buruh, nelayan dan petani sudah berubah.
b.Pakar teknologi maklumat, pakar ekonomi, jaguh sukan dan jutawan
berkereta buatan nasional.
ii.Pelajar mencerakinkan ayat majmuk kepada ayat tunggal contoh:
a.Gaya hidup buruh sudah berubah
b.Gaya hidup nelayan sudah berubah.
c.Gaya hidup petani sudah berubah.
|
BBM
-Powerpoint
Nilai
- Berdikari
-Kemahiran teknologi maklumat dan komunikasi.
-Pembelajaran bersifat individu.
|
Langkah 3
Masyarakat Malaysia alaf baru (20 minit)
|
i.Pelajar menyenaraikan lapisan masyarakat di
Malaysia. Contoh buruh, petani, nelayan, guru dan lain-lain.
ii.Guru mencatatkan lapisan masyarakat di Malaysia.
iii.Pelajar membuat perbandingan masyarakat petani, buruh, nelayan dan
peniaga dahulu dan alaf baru daripada aspek :
a.Peralatan
b.Pemasaran
c.Pendidikan
d.Gaya hidup
|
Nilai
- Bekerjasama
-Kajian masa depan.
-Kemahiran berfikir
-Pembelajaran kontekstual
|
Langkah 4
Usaha-usaha meningkatkan produktiviti masyarakat (30 minit)
|
i.Pelajar dipecahkan kepada empat kumpulan.
ii.Setiap kumpulan diminta untuk menyenaraikan usaha-usaha bagi meningkatkan
produktiviti masyarakat seperti berikut:
Kumpulan 1: Petani
Kumpulan 2: Nelayan
Kumpulan 3: Peniaga
Kumpulan 4: Buruh
iii.Setiap kumpulan membentangkan hasil perrbincangan kumpulan.
iv.Pelajar berhujah mempertahankan idea kumpulan dengan menggunakan
bahasa dan intonasi yang sesuai.
|
BBM
-Kertas sebak.
Nilai
-Bekerjasama
-Berkeyakinan
-Koperatif dan koloboratif.
-Kecerdasan pelbagai (interpersonal)
-Pemudahcara
|
Penutup (5 minit)
|
i.Guru memperdengarkan lagu Keranamu Malaysia
semula.
ii.Pelajar menyanyi beramai-ramai.
|
Nilai
-Cinta negara
|
No comments:
Post a Comment