Tarikh : 10 Jun
2015
Masa : 0930 –
1030
Tingkatan : 5
Idris Al-Marbawi
Bilangan Pelajar : 29
orang
Mata pelajaran : Bahasa
Melayu
Tajuk pengajaran :
Kepentingan Teknologi Dalam Masyarakat Malaysia
Objektif :
mencetuskan idea bernas semasa memberikan pendapat dalam perbincangan
Hasil pembelajaran :
menghubungkaitkan topik dengan merujuk pelbagai sumber untuk
mengemukakan idea yang bernas
Set induksi :
pelajar diedarkan dengan pelbagai alatan seperti telefon mudah alih,
komputer riba LCD projektor dan kalkulator saintifik. Mereka diminta memegang,
melihat, dan menyebut nama alatan-alatan tersebut.
Cadangan aktiviti :
1.
Pelajar diminta oleh
guru untuk menghubungkaitkan alatan yang diedarkan dengan topik yang akan
dipelajari pada hari ini.
2.
Guru meminta pelajar
membentuk beberapa kumpulan perbincangan dan menyenaraikan kepentingan alatan
teknologi tersebut.
3.
Pelajar dan
guru menjalankan aktiviti sumbang saran
berasaskan isu yang diberi dan memilih idea yang bernas serta huraian yang
mengukuhkan hujah-hujah tersebut.
Penutup : Wakil
pelajar diminta untuk menjelaskan kesimpulan berkenaan pengajaran dan
pembelajaran yang telah berlangsung pada hari serta menyenaraikan3 isi dapatan
dari aktiviti yang telah dijalankan.
Refleksi : 90%
pelajar mampu mencetuskan idea serta hujah yang menarik dan berkesan berkenaan
topik yang diberikan. Nilai kerjasama dalam kumpulan juga jelas dalam kalangan
pelajar dan saling bersaing antara satu kumpulan dengan kumpulan yang lain. 10%
lagi pelajar mampu memberi idea namun kurang jelas menghujahkan berkaitan idea
mereka.
No comments:
Post a Comment