|
1. Isu Yang Difokuskan :
Pada minggu pertama, perjalanan proses pengajaran dan pembelajaran tidak
berjalan dengan lancar kerana kawalan kelas yang lemah. Ini secara tidak
langsung menyebabkan terdapatnya murid yang bising dan tidak dapat
memberikan fokus terhadap arahan guru dan aktiviti yang sedang
dijalankan.
2. Analisis Isu Yang Difokuskan (Punca dan Kesan Isu) :
Saya telah menyediakan pelbagai aktiviti untuk dilakukan di dalam kelas
tetapi aktiviti tersebut tidak dapat dijalankan dengan lancar kerana
terdapat sekumpulan murid yang bising dan ada yang bermain-main setelah
murid menerima bahan membuat projek bot. Mungkin saya tidak memberi
perhatian terhadap kawalan kelas dan fokus murid. Ini menyebabkan saya
terpaksa memberi penerangan secara berulang kali. Mungkin arahan saya tidak
jelas dan murid tidak peka dengan apa yang mereka perlu buat. Di samping
terdapat ramai murid dan keadaan kelas yang bingit maka murid tidak dapat
mendengar dengan jelas arahan guru.
3. Kajian Lampau (Literature Reiview) Terhadap Isu (Pengalaman atau
Kajian Lepas) :
Tiada
4. Cadangan dan Idea Penyelesaian Masalah :
Saya perlu peka dan prihatin terhadap semua murid dan memastikan mereka
menumpukan perhatian di dalam kelas. Selain itu, kelas mestilah berada
dalam keadaan tenteram,baik dan terkawal sebelum, semasa dan selepas
pengajaran dan pembelajaran dijalankan. Saya juga perlu memberi arahan dengan
jelas berserta peruntukan masa agar murid dapat menyiapkan tugasan bot
mengikut peruntukan masa yang telah ditetapkan.
5. Tempoh Masa Penyelesaian :
Masalah ini harus diatasi dengan kadar segera. Sekiranya perkara ini
berterusan, maka guru tidak dapat menjadikan panduan yang berguna untuk
proses penilaian. Saya akan meminta panduan daripada guru pembimbing untuk
memberi komen terhadap pengajaran dan pembelajaran saya agar aktiviti dapat
dijalankan dengan sistematik.
6. Tindakan Susulan :
Tindakan yang dapat saya lakukan bagi mengatasi masalah ini adalah dengan
cara berikut:
1. Membahagikan murid kepada beberapa buah kumpulan.
2. Setiap kumpulan harus dilantik seorang ketua kumpulan, seorang
jurutulis, seorang pengendali masa agar dia boleh peka terhadap tempoh masa
yang diberikan guru dan seorang jurubahan untuk mengambil bahan bantu
mengajar yang disediakan guru.
3. Selepas itu, guru memberi penerangan tentang apa yang perlu dilakukan
dan semua murid harus menepati arahan yang diberikan.
7. Tarikh Tindakan Susulan Dilaksanakan :
00-00-0000
8. Keberkesanan Langkah Yang Dicadangkan :
9. Kesimpulan / Refleksi (Kesan Tindakan (Perlu) dan Halangan (Jika
Ada) :
10. Rujukan :
Tiada
|
No comments:
Post a Comment