Mata
Pelajaran : Bahasa Melayu
Tingkatan :
Bil.
Murid :
Tarikh :
Masa :
Tajuk : Karangan Perbincangan
Tema : Tinggal di Asrama Lebih Baik daripada Tinggal
di Rumah
Bidang : Interpersonal
Model
Pengajaran : Konstruktivisme
Objektif
:
Pada akhir pelajaran, pelajar
dapat menulis sekurang-kurangnya satu perenggan isi tentang faktor tinggal di
asrama lebih baik daripada tinggal di rumah yang disampaikan dalam bentuk
kumpulan masing-masing.
Hasil Pembelajaran
|
Huraian Hasil Pembelajaran
|
HPU
2.0 Memberikan pendapat yang
bernas sebagai sumbangan dalam perbincangan.
HPK
2.3 Memperkuat hujah dengan
menggunakan contoh dan bukti.
|
ARAS 1
(ii) Mengemukakan idea utama
dan idea sokongan untuk menghuraikan pendapat.
|
Kemahiran
Bahasa : Mendengar,
bertutur, dan menulis
Sistem
Bahasa : Kosa
kata
· Asrama
· Rumah
Tatabahasa
· Binaan
ayat perenggan
Pengisian
Kurikulum
Ilmu : Pendidikan
moral dan kemasyarakatan
Nilai : berani,
rasional, berkeyakinan, kreatif, bekerjasama dan
bertanggungjawab
KBT :
Kemahiran Berfikir
Alat Bantu Mengajar
· Gambar, sampul warna kertas A4, kertas sebak,
pen marker, dan kertas A4.
Pengetahuan/ Kemahiran Sedia
Ada
· Pelajar sudah diajar tentang karangan perbincangan.
· Pelajar sudah mempunyai pengalaman tinggal di asrama.
Penggabungjalinan:
Fasa dan isi pelajaran
|
Aktiviti pengajaran dan
pembelajaran
|
Alat/KBT/Nilai
|
Induksi Set
(3 minit)
(Menarik perhatian pelajar).
Soalan :
1. Apakah gambar yang
dilihat oleh pelajar?
2. Apakah yang difahami oleh
pelajar mengenai gambar tersebut?
|
· Guru menunjukkan gambar seekor burung yang
keluar dari sangkar dan kambing yang dikurung di dalam kandang kepada pelajar.
· Guru bersoal jawab dengan pelajar berkenaan
gambar yang ditunjukkan.
|
ABM
· Gambar
Kaedah
· Bersoal jawab
Nilai
· Bersedia
· Berfikiran rasional
|
Fasa 1 : Orientasi
(5 minit)
(Menetapkan hala tuju
pembelajaran).
Pengenalan.
· Gambar asrama dan rumah.
· Definisi tentang asrama dan rumah.
Hala tuju pelajaran
Tinggal di asrama lebih baik
daripada tinggal di rumah.
|
· Pelajar ditunjukkan gambar oleh guru.
· Pelajar mengaitkan gambar yang terdahulu dengan gambar yang baru.
· Pelajar diminta memberi pengertian tentang
asrama dan rumah.
· Guru menyatakan hala tuju pelajaran hari ini.
|
ABM
Gambar
KBKK
Menghubungkaitkan
Nilai
Berkeyakinan
Rasional
|
Fasa 2 :
Mencungkil
idea
(5 minit)
Masalah yang timbul.
· Faktor tinggal di asrama dan rumah.
· Kebaikan dan keburukan tinggal di asrama dan rumah.
|
· Pelajar diminta memikirkan masalah yang timbul berdasarkan gambar yang
telah ditunjukkan.
· Pelajar diminta menuliskan idea tersebut dalam bentuk peta minda.
· Pelajar dibahagikan mengikut kumpulan.
|
ABM
· Gambar
KBT
· Kemahiran berfikir dan pembelajaran
kontekstual
Nilai
· Kreatif
|
Fasa 3 : Penstrukturan
semula idea
(5 minit)
(Menyusun
semula penge-tahuan hasil percampuran idea lama dengan idea baharu).
· Mencatat isi-isi penting yang diperolehi.
|
· Setiap kumpulan diberi sampul surat berlainan
warna.
· Setiap kumpulan dikehendaki membuat seberapa banyak
isi-isi penting yang diperolehi berdasarkan tajuk.
· Aktiviti pelajar dipantau oleh guru.
|
ABM
· Sampul warna kertas A4, kertas sebak, pen
marker, dan kertas A4
KBKK
· Menjana idea
KBT
· Kemahiran berfikir
Nilai
· Bekerjasama
· Bertanggungjawab
|
Fasa 4 : Aplikasi idea
(15 minit)
(Melaksanakan tugasan dalam
situasi sebenar)
Membuat pembentangan
mengikut kumpulan.
(i) Faktor tinggal di asrama
· Mudah berbincang dengan rakan-rakan.
· Dapat mendisiplinkan diri.
· Belajar hidup berdikari.
(ii) Faktor tinggal di rumah
·Tidak terikat dengan disiplin.
·Dapat tinggal bersama keluarga.
·Dapat menolong ibu bapa.
(iii) Kebaikan dan keburukan
tinggal di asrama
Baik
· Belajar mematuhi masa.
·Hidup berdikari.
· Dapat fokus pada pelajaran.
Buruk
· Pengaruh rakan sebaya.
·Disiplin yang ketat.
(iv) Kebaikan dan keburukan
tinggal di rumah
Baik
· Dapat tolong ibu bapa.
·Masa belajar fleksibel.
Buruk
· Belajar sambil lewa.
· Tiada disiplin waktu.
· Banyak gangguan.
|
· Pelajar dikehendaki membentangkan hasil kerja yang telah mereka
lakukan berdasarkan tugas mengikut kumpulan masing-masing.
· Setiap kumpulan dikehendaki membentangkan jawapan mereka yang telah
siap di hadapan kelas.
· Pelajar diminta memilih satu daripada tiga faktor tinggal di asrama
yang telah dibentangkan dan menulisnya dalam bentuk satu perenggan isi.
· Pelajar diminta menulis hasil perkongsian maklumat tersebut di atas
kertas A4.
· Setiap wakil kumpulan diminta untuk membaca hasil penulisan perenggan
berdasarkan isi-isi yang telah dibincangkan.
· Isi utama yang diperoleh pelajar akan
disimpulkan oleh guru.
|
ABM
· Kertas sebak
· Pen marker
· Kertas A4
Nilai
·Bekerjasama
·Berkeyakinan
·Berani
KBKK
· Menjana idea
· Membuat keputusan
KBT
· Kemahiran berfikir
|
Fasa 5 : Refleksi
(5 minit)
(Membuat penilaian terhadap
kesahihan maklumat/kemahiran yang diperoleh)
· Penilaian dibuat terhadap hasil pembentangan
bagi setiap kumpulan.
· Penilaian berdasarkan cara pembentangan dan
isi-isi penting yang diperolehi oleh setiap kumpulan.
|
·Pelajar menilai hasil pembentangan setiap
kumpulan pelajar lain dan seterusnya diikuti oleh guru.
· Semua kumpulan dianggap membentangkan hasil kerja dengan baik. Setiap
kumpulan mendapat ganjaran.
|
Nilai
·Yakin
· Bekerjasama
· Bertanggungjawab
KBKK
·Menilai keputusan
|
Penutup
(2 minit)
Merumus dan membuat
kesimpulan isi pelajaran.
|
· Guru merumus isi pelajaran dan sekali gus memberi kesimpulan terhadap
isi pelajaran pada hari ini.
|
Nilai
· Bertanggungjawab
|
No comments:
Post a Comment