Tarikh : 7
September 2016
Masa : 2.00
petang – 3. 00 petang ( 60 minit )
Kelas : Tingkatan
5 Al-Farabi
Bilangan murid: 20
Subjek : Sains
Tema : Jirim
dalam alam
Topik : Sebatian
karbon
Subtopik: Kepelbagaian
sebatian karbon
Objektif
pembelajaran : 4.1
Menganalisa kepelbagaian sebatian karbon
Hasil
pembelajaran: Pada
akhir pembelajaran murid dapat:
1.
Menyatakan maksud sebatian dalam karbon
secara bertulis
2.
Menyatakan maksud dan memberi 2 contoh
sebatian organik dan bukan organik secara lisan.
3.
Membanding dan membezakan sebatian organik
dengan sebatian bukan organik seccara bertulis.
4.
Mengelaskan bahan kepada bahan organik dan
bahan bukan organik secara bertulis
5.
Menyatakan maksud dan menyenaraikan sumber
hidrokarbon
Pengetahuan
sedia ada: Murid telah
mempelajari mengenai atom dan sebatian semasa di tingkatan 2
Kemahiran
proses sains: 1.
Berkomunikasi
2.
Mengelaskan
Sikap
dan nilai saintifik: 1.
Bekerjasama
2.
Menghormati rakan
3.
Menghargai alam sekitar
4.
Mensyukuri nikmat yang dikurniakan Tuhan.
5.
Jujur dan tepat dalam merekod dan mengesahkan data
Bahan
bantu belajar: 1.
Pensel
2.
Roti
3.
Slaid powerpoint
4.
Carta sebatian karbon
5.
Lembaran kerja
Fasa / Masa
|
Isi kandungan
|
Aktiviti pengajaran dan pembelajaran
|
Catatan
|
Orientasi
( 5 minit )
|
Mencungkil
pengetahuan murid
|
Murid
ditunjukkan dengan beberapa bahan yang mengandungi unsur karbon
|
BBB:
1.
Pensel
2.
Roti
|
Pencetusan idea
( 30 minit )
|
Sebatian
karbon ialah sebatian yang mengandungi unsur karbon di dalamnya.
Sebatian
organik ialah sebatian karbon yang berasal daripada benda hidup.
Sebatian
bukan organik ialahh sebatian yang bukan berasal daripada benda hidup.
|
1. Murid
diterangkan mengenai sebatian karbon, sebatian organik dan sebatian bukan organik.
2. Secara
berpasangan, murid perlu membuat perbincangan dalam membanding dan membezakan
sebatian organik, dan bukan organik dalam suatu pengurusan grafik atau
i-Think.
3. Hasil
perbincangan akan dibincangkan bersama dalam kelas.
4. Sebarang
miskonsepsi akan diperbetulkan.
|
BBB:
Slaid
powerpoint
Kemahiran
Proses Sains:
Berkomunikasi
Sikap
dan nilai:
|
Penstrukturan
semula idea
( 25 minit)
|
Sebatian
hidrokarbon ialah sebatian yang mengandungi unsur hidrogen dan karbon sahaja.
Sumber-sumber
hidrokarbon ialah:
|
|
BBB:
Kemahiran proses
sains:
1.
Berkomunikasi
2.
Mengelaskan
Sikap dan nilai
1.
Bekerjasama
2.
Jujur dan tepat dalam merekod dan
mengesahkan data
|
Aplikasi idea
(15 minit)
|
Menguji
kefahaman murid.
|
|
BBB:
Lembaran
kerja
Kemahiran
proses sains:
Berkomunikasi
|
Refleksi
(5 minit)
|
Melakukan sesi soal
jawab bagi membantu murid membuat rumusan
.
Soalan 1:
Apakah maksud
sebatian karbon?
Soalan 2:
Berikan tiga contoh
sebatian yang merupakan sebatian karbon organik.
Soalan 3:
Apakah perbezaan
yang terdapat pada sebatian organik dan bukan organik semasa dipanaskan?
Soalan 4:
Berikan tiga contoh
sumber hidrokarbon.
|
Teknik:
Penyoalan
Nilai
dan sikap:
|
Refleksi:
No comments:
Post a Comment