RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN
Tarikh/
Hari : 3 November
2016 ( Khamis )
Kelas : 4 Khawarizmi
Masa : 30 minit
Bil.
Pelajar : 18 orang
Mata
Pelajaran : Matematik
Tajuk
: Bab 8 :
Isipadu cecair
Hasil
pembelajaran: Pada akhir pembelajaran, murid boleh:
i)
Mengukur
dan merekod ispadu cecair dalam liter dan mililiter
Pengetahuan
Sedia Ada : Murid telah mengetahui cara membaca dan menyebut
isipadu
cecair.
Kemahiran
berfikir : Membuat ramalan, penyelesaian masalah, membanding
beza
Nilai
:Kerjasama, hormat-menghormati, rasional.
BBM : Tayangan video, roda impian, air pewarna, bikar
Elemen
Merentas Kurikulum : Sains
Langkah/
Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran Pembelajaran
|
Catatan
|
||
Murid diingatkan tentang cara
membaca isipadu cecair.
Murid disoal secara rawak
beberapa soalan secara lisan.
1) Apakah yang kamu dapat
bezakan antara dua barang ini?
Jangkaan jawapan murid:
1)
Saiz kecil dan besar
2)
Isipadu cecair
|
Kaedah:
Penyoalan
Variasi Ransangan
Nilai:
Keyakinan diri
|
||||
Set induksi
( 2 minit)
|
Mengingati pelajaran lepas
|
||||
Langkah 1
(4 minit)
|
Memperkenalkan radas menyukat isipadu cecair.
|
1.
Guru menunjukkan tayangan video kepada murid.
|
Teknik:
Persembahan
ABM: Tayangan video
|
||
Langkah 2
(8 minit)
|
1.
Murid dibahagikan kepada empat buah kumpulan.
2.
Murid diperkenalkan dengan dua jenis stesen iaitu
stesen A dan stesen B.
3.
Stesen A: pengurus bahan setiap kumpulan perlu
mengambil radas di hadapan.
4.
Kemudian, pencatat perlu merekod isipadu yang
mereka ambil di kertas yang disediakan.
5.
Setelah selesai, murid perlu tampal hasil kerja di
papan putih.
6.
Di stesen B, wakil kumpulan perlu membuat pusingan
pada papan roda impian.
7.
Selepas itu, murid perlu mengambil cecair mengikut
sukatan yang terdapat pada papan roda impian.
|
Kemahiran menyukat
Nilai :
Kerjasama dan semangat
berpasukan
BBM :
Roda impian
Air pewarna
Bikar
|
|||
Langkah 3
(5 minit)
|
Pengukuhan membaca
|
1.
Murid diedarkan lembaran kerja.
2.
Murid diminta membuat latihan yang diedarkan.
|
BBM :
Lembaran kerja
(lampiran 1 dan 2)
Teknik :
Penggayaan
Pengukuhan
|
||
Penutup
(5 minit)
|
Guru menyoal kefahaman murid
”Apakah yang kamu
semua pelajari pada
hari ini?’
Guru menayang video
Guru membuat rumusan
|
1.
Guru membuat rumusan mengenai apa yang diajarkan
kepada murid pada hari ini.
2.
Tayangan video
|
BBM :
Tayangan video.
Teknik :
Penyoalan
Persembahan
|
||
Refleksi
:
No comments:
Post a Comment