1
|
Tarikh
/ Masa
|
9
Disember 2016 /
2.00 petang – 3.20 petang (80 minit)
|
2
|
Tingkatan
|
1 Al-Farabi
|
3
|
Bilangan
murid
|
18
orang ( 12 perempuan, 9 lelaki )
|
4
|
Mata
pelajaran
|
Bahasa
Melayu
|
6
|
Tajuk
|
Komsas
( nilai dan pengajaran)
|
7
|
Fokus
Utama (HPU)
|
10.0 Memahami dan
memberikan respons
peribadi tentang
karya sastera.
|
Fokus
Sampingan (HPK)
|
10.2 Mengenal
pasti perkara yang menarik dalam sesebuah
karya.
10.4 Menyatakan
jenis, ciri, tema dan persoalan, pemikiran, nilai, dan pengajaran.
|
|
9
|
Objektif
|
Pada
akhir pelajaran, murid dapat :
1. Menyatakan
3 daripada 5 nilai yang dipelajari.
2. Mengaplikasikan
nilai tersebut dalam bentuk pengajaran.
3. Menjawab
sekurang-kurangnya 3 soalan pemahaman dengan menggunakan ayat yang tepat.
|
11
|
Pengisian
kurikulum
|
Ilmu : Pendidikan
Moral, Kesusasteraan
Nilai murni : Keprihatinan,
kerjasama, tanggungjawab
Kewarganegaraan :
Peraturan sosio budaya
Kemahiran bernilai
tambah : KBKK, verballinguistik,
interpersonal dan intrapersonal,
|
12
|
Bahan
Sumber Pengajaran dan Pembelajaran (BSPP)
|
LCD, lembaran
kerja, buku teks Antologi Cerpen Kasut Kelopak Jantung
|
13
|
Pengetahuan
Sedia Ada
|
1.
Murid telah mengetahui sinopsis cerpen
tersebut.
|
Langkah
dan masa
|
Isi
kandungan
|
Aktiviti
pengajaran dan pembelajaran
|
Catatan
|
Set Induksi
( 5 minit)
|
Guru
meminta murid membuat ramalan tentang tajuk yang akan dipelajari.
Jawapan
murid:
1. Cerpen
Kasut Kelopak Jantung.
|
a.
Murid dibahagikan kepada dua buah kumpulan
iaitu satu kumpulan ‘kelopak’ dan satu kumpulan ‘jantung’.
b.
Murid diminta menepuk tangan mengikut
rentak yang diarahkan oleh guru.
|
Kemahiran:
Mendengar
Bertutur
Teknik:
Koperatif
Kolaboratif
Nilai:
Kerjasama
Tanggungjawab
|
Langkah 1
(15 minit)
|
a. Guru menayangkan satu klip video untuk tontonan
murid.
|
Kemahiran
Bernilai Tambah:
Interpersonal
Kemahiran:
Mendengar
|
|
Langkah 2
( 15 minit )
|
Nilai
yang dipelajari:
1.
Kerajinan
2.
Kemaafan
3.
Berdikari
Pengajaran:
1.
Kerajinan seorang murid dalam menuntut
ilmu.
2.
Kemaafan seorang murid terhadap gurunya.
3.
Berdikari dalam kehidupan
|
a. Guru membuat penerangan tentang nilai dan
pengajaran.
|
Kemahiran:
Mendengar
Nilai: Keberanian
Pendekatan berpusatkan guru.
|
Langkah 3
( 15 minit)
|
Contoh soalan:
1. Siapakah
watak utama yang terdapat dalam cerpen tersebut?
2. Senaraikan
nilai yang diperoleh dari cerpen itu.
3. Nyatakan
dua pengajaran yang anda tahu.
Jangkaan jawapan:
1. Cikgu
Harun
2. Kemaafan
Kerajinan
Berdikari
3. Kerajinan
seorang murid dalam menuntut ilmu.
Kemaafan seorang murid terhadap
gurunya.
Berdikari dalam kehidupan.
|
a.
Guru memilih seorang murid untuk
melaksanakan teknik kerusi panas.
b.
Murid tersebut diminta duduk di hadapan
kelas.
c.
Tiga orang murid dikehendaki mengajukan
soalan kepada murid tersebut.
|
Teknik:
Kerusi panas
Penyoalan
Kemahiran:
Bertutur
Nilai:
Keberanian
|
Langkah 4
( 15 minit)
|
Pengukuhan
tentang nilai dan pengajaran diberi.
|
1. Murid
diedarkan lembaran kerja.
2. Murid
diminta membuat latihan yang diedarkan di rumah sebagai kerja rumah.
|
Teknik:
Pengukuhan
ABM:
Lembaran kerja
Buku teks Antologi Cerpen
Kasut Kelopak Jantung
Kemahiran:
Menulis
|
Penutup
(5 minit)
|
Penutup
kognitif.
Guru
menyoal kefahaman murid
‘Apakah
yang kamu
semua
pelajari pada hari ini?’
Guru membuat rumusan
|
a. Guru merumuskan isi
pelajaran dan meminta
pelajar membuat kerja
rumah.
|
Teknik:
Penyoalan
Kemahiran:
Membaca
|
Catatan / Refleksi:
No comments:
Post a Comment